Când am terminat de văzut firmul „Crazy Alien”, mi-am adus aminte de un banc, pe care am să-l reproduc:
Un bărbat intră într-un magazin de animale și începe să se plimbe printre cuști. Merge el ce merge și vede într-o cușcă o maimuță care costă 5000$. Uimit se duce la vanzator:
-Domnule, ce știe maimuța asta să facă pentru cei 5.000$?
-Păi știe Windows95, 98, 2000, știe Word,C+,Visual Basic și știe să se joace la calculator
– Merită!
Plecă el să se mai plimbe și vede într-o cușcă o maimuță care costă 10.000$.
-Ce știe dom’le maimuța asta, să merite 10000$?
-Păi știe Linux,Unix,Corel,C++,Autocad
-Oau! Nici eu nu știu toate astea. Merită cu adevărat!
Se mai plimbă el ce se mai plimbă și vede într-o cușcă o maimuță cu 2.000$. Neîncrezător îl intreabă pe vânzător:
-Dar maimuța asta ce știe să facă?
-Nu am văzut-o făcând nimic, dar celelalte două îi zic „Project Manager”!
Cam așa stă treaba și cu filmul de față: (cum zice americanul: „Attention! Spoiler Alert!”) dacă unui extraterestru îi iei toate gadgeturile tehnologice pe care le-a creat rasa lui, ce mai rămâne din el? Doar un animăluț, cu un anumit grad de inteligență. Numai bun de dresat, cum crede unul dintre personajele principale ale fimului.
Plecând de la această intrigă, filmul regizorului Hao-Tao Ning reușește să producă o comedie de situație care te poate ține pe scaun pentru aproape două ore. Meritul este în parte al scenariului, inspirat din romanul lui Liu Cixin, „Un profesor de la țară”, prelucrat pentru a oferi un comic specific chinez. Dacă ai mai văzut comedii din această zonă culturală, poate acele fime produse în Hong Kong, cu subiect de arte marțiale, pline de giumbușlucuri, vei recunoaște cu ușurința acel joc al actorilor inspirat din mimica și gestica operei chineze, o specie culturală specifică, ce incorporează jocul actorilor, dans, muzică, elemente acrobatice, arte marțiale, costumație și machiaje, într-un amestec atât de cunoscut. Acest lucru este specific și filmului, care pe lângă toate acestea, încearcă să adauge o notă internațională, aducând pe structura poveștii o temă cu spioni-detectivi, din SUA, care vor și ei să pună mâna pe acel extraterestru eșuat într-un parc de distracții din China.
Dacă dai la o parte acest prim nivel de lectură, vei ajunge la căteva straturi interesante, care dau la iveală un conținut aproape propagandistic, aș spune, care pune în lumină foarte bună poporul chinez. Ce ne spune povestea? Că doi cunoscuți, aproape prieteni, ai zice, unul dresor de maimuțe si altul antreprenor „de baltă”, în căutare de afaceri cât mai bănoase, care să-l îmbogățească peste noapte, ajung să ia prizonier un extraterestru a cărui navă cosmică eșuează în China. Mai mult, printr-un cumul de factori, ei se confrunte cu o echipă de forțele speciale din SUA, trimise să recupereze OZN-ul eșuat pe Terra, împreună cu ocupantul acestuia. Și, culmea, cei doi chinezi obișnuiți reușesc aceste isprăvi, traversănd o serie de întămplări comice, cu rezultat mai mult sau mai puțin pozitiv pentru ei. Ce contează, la urmă, este că ies „învingători” și, pe deasupra, evită o dispută diplomatică majoră între civilizația umană și cea extraterestră, care probabil s-ar fi putut termina dezastruos pentru noi.
Cu alte cuvinte, dragi spectatori chinezi și de aiurea din lume, plecănd din cinematograf sau ridicându-vă de pe scaunul din fața televizorului de acasă, veți fi încrezători că rasa umană, prin reprezentanții ei asiatici, vor reuși să se descurce, chiar și după un prim contact cu altă civilizație, care la început părea să ducă la un sfârșit catastrofal. Și, în același timp, lucrănd în concurență cu forțe potrivnice, ale partenerului lor de afaceri/oponentului lor mondial (aici am definit SUA, care se află într-o relație duplicitară cu China, cu care are o confruntare totală pentru supremație mondială, dar care este în același timp principalul său producător/subcontractor).
Ai putea spune că sunt părtinitor, că e vorba doar de o comedie, că aparatul meu de descifrare al mesajului unui film este viciat. S-ar putea, dar nu pot să nu-mi amintesc de „The Wandering Earth”, unde Pământul este salvat prin contribuția importantă și efortul poporului chinez, sau de „Shanghai Fortress”, unde orașelel lumii sunt distruse de o invazie extraterestra, iar singura șansă a omenirii este orașul Shangai, cel care rezistă atacului și care poate porni o contraofensivă. Sunt trei exemple dintre puținele filme SF realizate în China, care ne transmit același mesaj patriotic, de supremație mondială.
Producția cinematografică din China, pe domeniul SF-ului, reprezintă o promisiune, dacă e să privim prin prisma faptului că civilizația și cultura chineză sunt extrem de originale și vechi, fiind dublate de autori în plină ascensiune și de posibilități financiare deosebite, de a susține producțiile SF, care sunt cunoscute a fi scumpe. Sper ca această epocă de inceput a filmelor SF chinezești să treacă peste înclinația de a pune într-o lumină pozitivă China și locuitorii acesteia, și dezvolte subiecte SF inspirate din cultura chineză, care să ne încânte prin exotism și imaginație debordantă, fără balastul propagandistic naționalist.
Aștept cu interes aceste filme!
Titlu: Extraterestrul nebunatic (China, 2019)
Titlul internațional: Crazy alien
Regizor: Hua-Tao Teng
Scenariu: Jinglong Han, Jing Nan, după un roman de Liu Cixin
Distribuția: Qi Shu, Godfrey Gao, Han Lu
IMDB: https://www.imdb.com/title/tt6660238/?ref_=nv_sr_srsg_0