The Acolyte (2024-)
Venit după Mandolarianul (2019) lui Jon Favreau, cu Pedro Pascal în rolul principal, apoi Cartea lui Boba Fett (2021), de același Jon Favreau, Andor (2022) de Tony Gilroy (aproape la fel de bun ca Mandolarianul, dacă nu chiar peste acesta, pentru unii fani), Obi-Wan Kenobi de Joby Harold, Ahsoka (2023) de Dave Filoni (producător și regizor la multe alte serii din universul Star Wars), Acolita (The Acolyte) de Leslye Headland a reușit să dezamăgească fanii miniserialelor dedicate unor personaje emblematice ale universului Star Wars.
Acțiunea din acest nou serial (în 2020 Disney a anunțat peste 10 noi seriale SW, deocamdată acesta este al șaselea, dacă exceptăm benzile desenate) se petrece cu o sută de ani înaintea evenimentelor din The Phantom Menace, primul episod din franciză. O caracteristică a acestui serial este faptul că personajele sunt complet necunoscute, nebeneficiind de celebritatea adusă de filme, așa cum a fost cazul mandalorianului, a lui Boba Fett, Obi-Wan sau Ahsoka. Intriga este una de tip polițist-detectivist și este declanșată de o serie de crime petrecute undeva foarte, foarte departe a căror victime sunt cavaleri Jedi. Destul de promițător, nu-i așa?
Din păcate, scenariul este foarte slab. Efectele speciale, chiar dacă uneori spectaculoase, în stilul SW, nu reușesc să recreeze acel ceva inefabil specific universului Star Wars. Mi se poate reproșa nostalgia față de primele filme din serie (adică vechile patru, cinci și șase), dar nu-i așa. Abia ce am pomenit de excelentele Mandalorianul sau Andor, dovezi că și Disney poate face treabă bună pentru faniii Star Wars. Din păcate nu același lucru se poate spune despre Acolita.
Trec rapid peste faza cu incediul din spațiu, ce aruncă frumoase flăcări de gen foc de tabără, și peste sunetul navelor în același mut spațiu, pentru că… sunt marca George Lucas și nici nu mai are rost să le discutăm și mă opres asupra comportamentului deplorabil al cavalerilor Jedi. Aceștia își scot iute săbiile (parcă și în cazul lor funcționa regula fremenilor de pe Dune: sabia, respectivul cristaiul, se scoate doar când trebuie să ucizi, nu pentru a te prosti cu ea) arătându-se, din păcate, ca fiind mai degrabă niște justițiari la mânie, decât eroii de mai târziu. Posibil ca în acest mod, nu foarte clar, Leslye Headland să ne sugereze motivele pentru care Ordinul Jedi va decădea în final, odată cu Republica. Cavaleri rupți de realitate, plini de ei, mai degrabă niște polițiști violenți gata oricând să-și utilizeze forța pentru a-și proteja privilegiile, decât eroii aflați în minoritate luptând până la sacrificiul suprem împotriva Imperiului.
Din păcate, motivațiile celor două surori, una padawan Jedi, cealaltă acolită Sith, ne sunt neclare. Chiar dacă, respecând canonul crime, avem nevoie de mister, cred cu tărie că Leslye Headland a întârziat nejustificat de mult cu explicarea unor detalii din trecutul celor două sutori și legăturile lor cu restul personajelor. Misterul acesta, împreună cu diletantismul cavalerilor Jedi, ajunge destul de repede să fie deranjant. Partea sentimentală a intrigii este prost folosită și exploatată. Motivațiile personajelor sunt de prea multe ori explicate și nu trăite, ceea ce scade calitatea spectacolului.
Cu toate acestea, dacă sunteți fani ai universului Star Wars, vă e dor de lupte cu săbiile laser, de nave cosmice, de baruri cu specii extraterestre exotice și amuzante, de, ce să vă mai zic, de Star Wars, atunci vă recomand cu toată căldura să urmăriți serialul The Acolyte.
Primul sezon al serialului The Acolyte poate fi urmărit pe Disney +.
From (2022-)
Dacă Lost și Wayward Pines ar fi avut un copil, acesta ar fi purtat cu siguranță numele de From. Pare o glumă, dar… în toate aceste seriale avem un mystery box. O lume, insulă, sat, localitate, orășel spune-i cum vrei, separată de restul civilizației, cu propriile-i reguli, din cele mai exotice și stranii. Șablonul, dacă-i pot spune așa, sau măcar unul dintre ele, Împăratul muștelor de William Golding, este cel care oferă cadrul și intriga. În rest, protagoniștii, epocile, locurile pot fi diferite, fără a schimba cu mult sensul poveștii. Cum ar proceda, cum te-ai descurca tu, privitorule, cititorule, dacă ai ajunge într-o astfel de situație. Ei bine… nu foarte grozav.
Pe scurt, aflați într-o excursie Matthews (Eion Bailey), soția Tabitha (Catalina Sandino Moreno) și cei doi copii ai lor ajung într-un orășel ciudat din inima Statelor Unite. Nimeni nu pote ieși și nici intra după bunul său plac, oricât ar încerca (și cei doi, asemenea tuturor celor dinaintea lor, încearcă de mai multe ori). Altfel spus, deși suntem pe continent, ne aflăm pe o insulă. Ca treaba să fie și mai înfricoșătoare, noaptea apar niște creaturi stranii, un fel de zombi, imposibil de ucis, care ucid pe oricine se află pe afară. Pentru ca aceste ființe supranaturale să nu intre peste ei în case (casa e acel loc inviolabil, biserica din filmele cu Nemuritorul) supraviețuitorii apelează la niște amulete din piatră pe care le atârnă deasupra sau lângă uși.
From nu este despre mistere, nu este nici despre zombi, ființe supranaturale sau nu ci despre oameni. Vedem cum de-a lungul celor două sezoane dragostea apare și dispare, alături de alte sentimente, vorbesc aici de frică, adorație, milă, dar și de remușcare, compasiune, umilința sau regretul. Fără glumă serialul prezentă un carusel de sentimente și de reacții diverse la situații excepționale. From este un serial bun ce poate crea dependență, așadar atenți că te prinde!
Serialul From (Din) poate fi urmărit pe Netflix (sezonul 1) și pe Max (sezoanele 1 și 2).
Fallout (2024-)
O lume postapocaliptică, cenușie, bolnavă, imatură în care colcăie diverse personaje caricaturale, dar și monștri exotici (gândaci uriași, monștri marini, canibali și alte cele), o lume, așadar, neplăcut de fadă. S-au spus un milion de povești despre ea, s-au făcut o mulțime de filme (A Boy and His Dog este preferatul meu, alături, desigur de seria Mad Max și The Last of Us) ce ar mai fi de ecranizat? Ei bine, dacă cauți vei găsi, iar în acest caz s-a găsit universul imaginat de creatorii serie de jocuri video Fallout.
Pornind de la scenariile oferite de joc (pe care l-am cumpărat și jucat și eu cu rezultate modeste, nu m-a prins), creatorii serialului au imagininat cu mult umor, cinism și ironie de bună calitate patru, să le spunem lumi: buncăre antiatomice (considerate de creatorii lor invulnerabile și impenetrabile), Frăția Oțelului (cu un fel de organizare militară de tip roman), rebelii lui Moldaver cu restul supraviețuitorilor și, cele mai teribile personaje, strigoii (Ghouls). Toți acești oamenii (unii mai degrabă neoamenii, un fel de fârtați din folclorul românesc, strigoii adică), caută să supraviețuiască într-o lumă, care, deși aflată în viitor la peste 200 de ani de la exploziile atomice, este încă puternic radioactivă.
Cumva, toate aceste piese aparent disparate și fără legătură între ele, reușesc să fie puse să funcționeze împreună. Ca într-un uriaș domino, atacul rebelei Moldaver asupra unui buncăr, declanșează o serie de evenimente a cărui final este unul neprecizat. Candoarea cetățenilor din buncăre, tratată cu ironie, dar și cu o anumită nostalgie de către creatori, se lovește de setea de justiție a rebelilor, de onoarea Frăției Oțelului, dar și de implacabilul realism al strigoiului și, în principal, a mediului toxic în care cu toții își poartă destinele. Personajele sunt, de asemenea, memorabile.
Ca toate modelele de dinaintea lui, iar cele enumerate anterior sunt doar câteva, nici acest film nu vrea să ne orbească cu explozii atomice, cu dezastre materiale și alte cele. Scopul său este de a realiza o radiografie a posibilelor „triburi” de supraviețuitori, interacțiunile dintre ele, destinul tragic al personajelor umane (unele transformate în monștri), maturizarea și piererea inocenței. Dar, desigur, fiind un serial realizat dup un joc video bine cotat de fanii săi, divertismentul este la el acasă, chiar dacă, nu arareori, macabru.
Fallout, serial creat de Geneva Robertson-Dworet și Graham Wagner, poate fi urmărit pe Prime Video.