Katla (2021–)
După deja celebrul serial german Dark (2017), care ne-a arătat că se pot face filme science-fiction foarte bune și în afara hollywoodului, iată că tot din nord ne vine un nou serial sf antrenant. Filmat în Islanda și realizat sub umbrela lui Netflix, similar cu Dark, și în acest serial sunt exploatate diverse teme ale mitologiei locale, mai ales din zona superstițiilor. În acest caz, legate de puterea transcendentală a vulcanilor.
Creatorii serialului sunt Baltasar Kormákur (cunoscut și pentru un alt serial islandez de excepție: Trapped – Ófærð) și Sigurjón Kjartansson (producător executiv la Trapped), scenariștii: Kjartansson, Davíð Már Stefánsson și Lilja Sigurðardóttir iar regizorii: Kormákur (episoadele 1, 2, 3 și 8), Börkur Sigþórsson (episoadele 5, 6 și 7) și Þóra Hilmarsdóttir (episodul 4). Premiera a avut loc pe 17 iunie 2021, Netflix.
Acțiunea are loc la un an de la începerea erupțiilor vulcanului Katla, în orășelul Vík (situat în sudul Islandei), depopulat datorită erupției și cenușii depuse peste tot. Situația economică a locuitorilor nu e grozavă, mai ales că ei sunt tot mai izolați de lumea exterioară. Pe acest fond încep să-și facă apariția pe ghețarul din apropiere o serie de oameni, băștinași sau străini, care fie muriseră, fie plecaseră acum mult timp din oraș. Creatorii fac astfel apel la un mit local, cel al „schimbătorilor” (changeling), personaje fantastice din folclorul nordic, care, în anumite împrejurări, pot lua locul oamenilor. În folclor explicația acestor apariții ține de voia zânelor, spiridușilor sau a altor ființe paranormale, în serial explicația e științifico-fantastică. Rămâne să urmăriți serialul pentru a vă lămuri.
Serialul conține multe scene tulburătoare, care-i forțează pe protagoniști să ia decizii la marginea moralei, dar și pe noi să medităm la ceea ce suntem cu adevărat în raport cu măreția naturii.
Pe final aș remarca calitatea imaginilor, complexitatea scenariului și, poate în primul rând, talentul actorilor. La fel ca în fotbal, mica și ambițioasa insulă ne reconfirmă că nu cantitatea este importantă, cât calitatea oamenilor. Mi-ar plăcea să văd un serial românesc care măcar să se apropie de calitatea acestui serial (sau de Trapped).
Triburile Europei (2021–)
Dacă tot am pomenit anterior de serialul german Dark, mi-am spus că merită urmărit Triburile Europei (apărut în februarie pe Netflix), mai ales că este realizat de aceeași producători (W&B Television și Netflix). Din păcate acest nou serial science-fiction german nu se ridică la calitatea primului. Poate și datorită excesului de mentalitate „young adult” (personajele principale sunt adolescente), ce-l face pe alocuri să aibă rupturi de logică, situații neverosimile, personaje caricaturale și multe altele.
Într-un viitor nu foarte îndepărtat, 2074, asupra Pământului se abate un cataclism apocaliptic de tip tehnologic. Nu știm cu exactitate ce a fost (această căutare a originii dezastrului fiind una din temele serialului), poate o pană de curent globală, poate un război nedeclarat, poate altceva. Rezultatul însă este o Europă desnaționalizată, guvernele dispărând și, o dată cu ele, toate instituțiile și organizațiile naționale și transnaționale, în care supraviețuitorii se unesc în triburi, fiecare cu o altă morală, filosofie, sau planuri de viitor.
Dacă aceasta este intriga, desfășurarea acțiunii lasă de dorit. Fanii serialului Cei 100 (The 100 – dramă sf young-adult în care un grup de 100 de adolescenți și copii repopulează un Pământ devastat de un război nuclear) vor recunoaște cel puțin o parte din temele vehiculate: lupta pentru putere, supraviețuirea celor mai puternici, coagularea unor grupuri (triburi) în jurul unor idei divergente, căutarea unui paradis pierdut, accesul aleatoriu și nemeritat la diverse tehnologii avansate sau chiar misterioase. În fine, teme generoase, dar, care amalgamate haotic pot genera plictiseală în ciuda deselor violențe de tot felul.
În afară de Cei 100 tema tinerilor lăsați singuri să se descurce, în lipsa unor adulți, este bine exemplificată în romanul Împăratul muștelor, de William Golding, în sensul rezolvării situațiilor nou apărute prin violență sau și mai multă violență. În Triburile, insula din Împăratul este multiplicată de zeci de ori, pentru fiecare situație propunându-se o altă abordare. Din acest punct de vedere serialul este incitant.