Enderal: Forgotten Stories este un mod pentru Skyrim. Sună destul de banal, doar că schimbările pe care le aduce față de vanilla sunt atât de mari încât Enderal are propria pagină pe Steam. Nu mă refer la câteva questuri în plus, niște NPC-uri cu voice acting penibil aruncate pe acolo și niște vrăji frumos animate, dar care fac același lucru precum cele pe care le ai deja în arsenal.
Cei de la SureAI s-au dus și mai departe și practic au făcut un joc nou, cu același engine ca Skyrim, dar l-a adus mai aproape de oricare RPG clasic (Gothic, să zicem). De exemplu, ca să ajungi la nivelul următor trebuie să acumulezi experiență (finalizând misiuni, ucigând diverse lighioane sau pur și simplu explorând lumea), iar nivelul oponenților tăi nu depinde de cel pe care-l ai tu, ci de zona în care se află. Adică nu prea poți să te mai duci în ce catacombe vrei și să măcelărești hoarde de draugs, cum făceai în vanilla Skyrim. Dacă ești de nivel mic și te duci pe unde nu trebuie, să nu te miri dacă și ceea ce ți s-ar părea un inamic ușor de învins devine un bullet sponge (ok, arrow sponge) care-ți dă KO aproape imediat. Opțiunea aceasta de level design poate face jocul să pară mai liniar, dar asta nu e neapărat un lucru rău, mai ales dacă duci dorul unor jocuri mai vechi. Apoi, nu mai ai nici fast travel accesibil imediat, ci te poți folosi de obiecte magice pe care le poți pentru teleportare în locații prestabilite (ca un fel de Recall din Morrowind) sau de Myriad Towers, unde te poți folosi de niște creaturi zburătoare pentru a ajunge dintr-o parte în alta a continentului Enderal.
Voice acting-ul este foarte bun, cu foarte mici excepții (două personaje au vocea enervantă, atât). Totuși, dacă îl compari cu voice acting-ul din Oblivion, cel din Enderal este net superior și are mult mai puține bâlbe (nu sunt momente de genul Wait a minute, let me do that one again), iar față de Skyrim îndrăznesc să spun că îi este egal, dacă nu din punctul de vedere al cantității dialogului, măcar din perspectiva calității. De reținut este faptul că modul original este în limba germană, iar varianta în engleză este de fapt o traducere bunicică.
Grafica este exact cum te-ai aștepta, având în vedere că cei de la SureAI au folosit multe dintre asset-urile grafice din Skyrim. Mi-a sărit în ochi aproape imediat faptul că dragonilor le-a fost dată o înfățișare nouă, un rol nou și multe pene. Da, acum sunt myriads, și pe spatele lor o să străbați distanțe lungi în joc. În rest, cam totul e la fel, și nu e r
Firește că nu o să compar povestea din Elder Scrolls cu cea din Enderal, în ultima fiind vorba despre un univers mult mai puțin complex și mai recent apărut. TES a avut timp în ultimii aproape 30 de ani să se rafineze și a avut parte de o echipă diversă, cu scriitori precum Michael Kirkbride, care au lăsat o amprentă puternică. Totuși, Enderal nu stă rău, ba chiar e foarte bine scris. Tot ce vreau să zic este că o comparație nu-și are rostul. Am găsit elemente comune, cum ar fi faptul că în amândouă universurile existența și viața are un aspect ciclic. Dacă în TES ciclurile kalpice înseamnă distrugerea și renașterea repetată a întregului univers, în Enderal ciclurile afectează doar oamenii. Mai mult, în ambele povești există zei, doar că termenul acesta are înțelesuri diferite în fiecare caz. Nu o să detaliez pentru că aș risca să vă dau spoilere. Cert este că merită să joci Enderal și pentru poveste.
Dacă îți plac mai mult Oblivion sau Morrowind, ar trebui să cauți despre Nehrim: At Fate’s Edge, Arktwend: The Forgotten Realm și Myar Aranath: Relict of Kallidar. Toate sunt mod-uri pentru jocuri din seria TES, fiind plasate în același univers, având continuitate între ele.
Așadar, îți recomand Enderal dacă vrei să ai parte de o doză zdravănă de nostalgie, fără efectele adverse asociate expunerii la o grafică (deja) depășită.