Urmând exemplul Detroit: Become Human (despre care am scris o scurtă cronică aici), un alt joc vechi de câțiva ani, dar care a fost readus în atenția fanilor de jocuri video (tu spune-le gameri) prin intermediul portării pe PC este Horizon Zero Dawn. De data aceasta, avem parte de un ARPG open-world, ce în mod sigur îți va aminti de seria Far Cry. Vei recunoaște skill tree-ul liniar, structura anumitor misiuni (de exemplu, dacă în Far Cry puteai elibera avanposturi și localități, în HZD vei putea elimina taberele bandiților ce terorizează anumite regiuni) dar și felului în care este implementat sistemul de gathering and crafting, în mare parte pentru a putea purta cu tine mai multe săgeți sau arme cu efecte diverse.
Asemănarea cea mai mare e cu Far Cry Primal, deoarece nu dispui de arme de foc (cel puțin pentru cea mai mare parte a jocului). Totuși, spre deosebire de FCP, acțiunea se petrece în viitor, mai precis în secolul 31, într-un univers post-apolicaliptic dominat de roboți zoomorfi, o lume în care umanitatea a fost redusă la triburi de vânători-culegători (de exemplu, triburile Nora, Oseram sau Banuk) sau cel mult la societăți feudale (Carja, dominată de Regele-Soare). Alte jocuri care probabil i-au inspirat pe cei de la Guerrilla Games atunci când au creat HZD sunt seriile Assassins Creed și Tomb Raider, prin abilitatea de a escalada clădiri și de a face parkour.
Personajul principal, Aloy, face parte din tribul Nora. Proscrisă la naștere, tânăra intră în grija lui Rost, un alt exilat, care o învață cum să vâneze atât animale, cât și roboți. Aloy descoperă într-una dintre ruinele vechii civilizații umane un Focus, adică un dispozitiv ce oferă informații tactice prin augmented reality. Aici intervine și un element important pentru gameplay, deoarece prin intermediul Focus-ului putem vedea punctele slabe ale adversarilor și ne putem adapta metoda de atac, având la dispoziție diverse capcane și poțiuni. Tot tehnologia redescoperită ne ajută și să controlăm roboții, pentru a ne putea deplasa mai rapid (harta este destul de generoasă) sau pentru a ne ajuta în luptă.
La capitolul grafică, moștenirea PS4 lasă în urmă un gust amar. Unele animații sunt proiectate să ruleze la 30 de FPS, chiar dacă computerul tău suportă lejer 60+ FPS. Atunci când deschizi jocul pentru prima dată va trebui să aștepți cel puțin 15 minute pentru ca acesta să se poată optimiza, iar asta îți poate tăia drastic elanul (dar după ce ai așteptat să se descarce peste 60 de GB de bunătate de joc, ce mai contează un sfert de oră în plus, nu?). Totuși, dacă ai o placă video high end, te vei bucura de o grafică destul de bunicică, mult peste cea disponibilă pe PS4. De altfel, odată cu apariția patch-urilor, performanța se va îmbunătăți și multe dintre probleme vor dispărea, iar jocul îți va oferi posibilitatea să vânezi robo-dinozauri în tihnă.
În final, recomandarea mea este să aștepți câteva luni înainte de a achiziționa (sau a procura :P) jocul, pentru a putea oferi șansa echipei din spatele lui să lucreze mai mult la el. Chiar dacă nu am întâlnit bug-uri care ar strica cu totul jocul (misiuni imposibil de rezolvat, de exemplu), artefactele grafice și alte glitch-uri știrbesc din experiența unui joc, de altfel, foarte bun.
2 comentarii
Mie în foarte multe privințe mi-a adus aminte de Witcher 3: de la grafică (zona Nora e foarte similară cu Skellige, natura – minus „animalele” – e în același stil grafic, la fel și multe ținute sau bărbile/pletele), la îmbunătățirea armurilor și armelor cu un fel de charm-uri, la misiunile de găsit urme, la contractele de vânătoare, la conceptul de parțial outcast și la atmosferă în general. A, și la Roach, pardon, aici Strider, chemat tot prin fluierat. Diferența majoră e că Aloy nu e spadasină ca Geralt, ci arcașă stealth ca… toată lumea în Skyrim.
Oricum, după mine cea mai bună alternativă din ultimii ani pentru cei care suferă din lipsă de Witcher (până o ieși 2077) și un joc recomandabil. Până acum, doar Skyrim era o alternativă bună (Far Cry Primal e incomparabil mai repetitiv și lipsit de narațiune de calitate, ca toată seria Far Cry, extrem de plictisitoare).
Apropo, eu nu am avut nicio problemă tehnică (bug sau glitch).
Prefer să fiu mage/wizard/warlock, inclusiv (și mai ales) în Skyrim. Cel mult battlemage.
Cât despre probleme, cele mai multe pe care le-am întâlnit au fost de grafică. Nimic game-breaking. Bine, a trebuit să meșteresc puțin prin setările PC-ului până să reușesc să rulez jocul. După aceea a fost smooth sailing.