Cum sfârșitul anului se apropie cu pași repezi, cred că e important să facem o scurtă trecere în revistă a titlurilor lansate (sau care urmează să fie lansate în următoarele luni). Știm deja că Cyberpunk 2077 are toate șansele să fie jocul anului (dacă avem norocul să se lanseze curând și să mai și apucăm să-l jucăm 😛 ). Poate că nici nu mai era nevoie să-l menționez, având în vedere cât de mult hype se adună în jurul a orice fac cei de la CD Projekt. Totuși, anul acesta s-au mai lansat și Wasteland 3, Doom Eternal, Crusader Kings III, Half Life Alyx (rămânem cu speranța că o să apară și un Half Life 3), Iron Harvest, Horizon Zero Dawn (în varianta sa pentru PC) și multe altele. Dintre ele, am ales să mă aplec mai mult asupra jocului Baldur’s Gate III.
Primul contact cu Baldur’s Gate III l-am avut în vara anului trecut, odată cu apariția unui scurt teaser. Impactul acestuia fost maxim, cel puțin pentru mine, dată fiind atmosfera creată într-un timp foarte scurt și măiestria cu care a fost executată animația și grafica, chit că era vorba de un cinematic teaser, nu cu secvențe de gameplay. Să nu mai spun că subiectul era transformarea unui om într-un illithid (mind flayer), un monstru vag umanoid, cu tentacule Cthulhu-like și a cărui dietă constă în creierele altor făpturi. De atunci și până acum, m-am cufundat cu totul în lore-ul Dungeons & Dragons, universul în care se petrece seria Baldur’s Gate, de la modul în care magia se manifestă prin intermediul Weave-ului, la felul în care interacționează zeii (și de câte feluri sunt ei și cum anumiți muritori au trecut în rândurile lor), la existența diverselor artefacte magice și/sau de origine divină, ajungând până la povestea diverselor rase de demoni, draci (da, sunt diferiți!), oameni, elfi și așa mai departe. Pe scurt, pentru ceva timp am trecut pe o dietă strictă de povești D&D, descrieri ale universului pe multele pagini de Wiki și videouri ce tratează diverse subiecte. Între timp, mi-a mai trecut, până am verificat lista cu apariții noi în materie de jocuri video…
Trebuie să menționez că jocul este unul în faza de Early Access, deci are unele probleme, câteva dintre ele destul de grave. Dacă te apuci de jucat chiar acum, s-ar putea să fi puțin dezamăgit de unele animații care par foarte puțin lucrate, crash-uri frecvente, sistemul de auto-save destul de mofturos și prea puțin fiabil. Dar dacă treci peste problemele astea, vei vedea un joc excelent, un soi de diamant neșlefuit, cu potențial enorm. Dacă vei aștepta patch-uri peste patch-uri, probabil că vei avea parte de o experiență mai puțin frustrantă și mai distractivă. Sau, dacă ești un fan al jocurilor gen Dark Souls, frustrarea poate să fie parte din joc. În cazul BG III nu pentru că ai murit în luptă, ci pentru că mecanica jocului este pe alocuri absolut stupidă sau cel puțin contraintuitivă.
Că tot e vorba despre mecanici crețe, un punct important pentru joc este skill check-ul din timpul dialogurilor (așa cum am fost obișnuiți și în Fallout, de exemplu). Interfața se schimbă, trebuie să arunci un zar virtual (normal, cu 20 de laturi, ca în board game) și dacă treci de un anumit nivel, acțiunea pe care vrei să o intreprinzi este una reușită. Dacă nu, nu vei putea evita o confruntare sau o întreagă secțiune al unui quest va deveni imposibilă de completat. Așadar, sunt șanse foarte mari fie să te apuci de save scumming (să revii la un punct din poveste anterior momentului respectiv), sau pur și simplu să… rage quit. Ideea cu zarul chiar e faină, trebuie doar să mai lucreze la ea.
Pentru cei care au mai jucat Baldur’s Gate sau sequel-ul său, cea mai importantă schimbare este că s-a trecut la turn-based combat, cum e și în Divinity: Original Sin (doar vin de la același developer). Ai la dispoziție diverse arme, armuri, poțiuni, abilități și vrăji, astfel că poți să-ți construiești un build decent pentru echipa ta. Precum în jocurile vechi, și în board games-urile Dungeons & Dragons, controlezi o echipă de eroi, fiecare cu un alt rol (warrior, wizard, rogue ș.a.m.d.).
Povestea este complexă, quest-urile au finaluri multiple, în funcție și de skill check-urile menționate mai sus. Totuși, e puțin frustrant să nu poți să te îndrepți spre un anume rezultat dorit doar pentru că zarul nu a dat o valoare favorabilă. Jucătorii de D&D probabil că empatizează cu mine, doar că ei poate au și ajutorul DM-ului.
Grafica e bunicică, normală pentru 2020, dar nu are elemente care să te dea pe spate. Pe scurt, e lucrată corect (cel puțin atunci când nu apare vreun glitch bizar).
În concluzie, Divini… ăsta… Baldur’s Gate III va merita să fie cumpărat și jucat abia peste câteva luni, când va fi trecut printr-un quality control mai minuțios. Deocamdată e mai mult o curiozitate, ca un fel de demo. Un demo care are vreo 70 de GB, pe care sigur poți să-i folosești la altceva.