Doresc ca prin această mini prezentare să vă aduc în față două seriale. Unul foarte cunoscut, este vorba de Star Trek, altul mai puțin cunoscut, dar care face senzație printre fanii primului, și anume The Orville. Deoarece franciza Star Trek este uriașă voi aduce în discuție doar ultimele două seriale Discovery și Picard. Ambele încă rulează pe canalele de streaming și ambele se bucură de o largă recunoaștere.
Dar, și spre asta aș vrea să ducem discuția, mai reprezintă aceste două seriale moștenirea inițială Star Trek, moștenirea lui Gene Roddenberry producătorul și creatorul universului Star Trek? Sau The Orville, venind de pe un culoar extern, fără cine știe ce fonduri punctează mai bine la acest capitol?
Star Trek
Star Trek este unul din cele mai longevive și bogate seriale. Nu doar din cele science-fiction, unde s-ar putea bate cu la fel de celebrul Doctor Who (12 sezoane, 861 de episoade), dar cu oricare alt tip de serial.
Pe scurt franciza Star Trek a acumulat:
- cinci seriale de televiziune: The Original Series (1966–1969), The Next Generation (1987–1994), Deep Space Nine (1993–1999), Voyager (1995–2001) și Enterprise (2001–2005)
- două seriale de streaming: Discovery (2017–present) Picard (2020–present)
- un serial de animație: The Animated Series (1973–1974)
Șase filme bazate pe serialul original:
- The Motion Picture (1979)
- II: The Wrath of Khan (1982)
- III: The Search for Spock (1984)
- IV: The Voyage Home (1986)
- V: The Final Frontier (1989)
- VI: The Undiscovered Country (1991)
Patru filme bazate pe serialul The Next Generation:
- Generations (1994)
- First Contact (1996)
- Insurrection (1998)
- Nemesis (2002)
Și alte trei filme oarecum independente:
- Star Trek (2009)
- Into Darkness (2013)
- Beyond (2016)
În plus fanii au realizat numeroase producții de filme de scurt-metraj, precum și parodii.
Ce este Star Trek?
Star Trek este un fenomen cult ce durează de zeci de ani. Fanii francizei se numesc „Trekkies” sau „Trekkers”. Franciza se întinde pe o gamă largă de spin-off-uri, inclusiv jocuri, figurine, romane, jucării și benzi desenate. Star Trek a avut o atracție tematică în Las Vegas, care s-a deschis în 1998 și s-a închis în septembrie 2008. Cel puțin două exponate de muzeu de recuzită călătoresc prin lume. În cadrul serialului a fost dezvoltată o limbă nouă, complet funcțională, klingoniana.
Star Trek se remarcă pentru influența sa culturală dincolo de aspectul său science-fiction. Franciza a fost remarcată de la început și pentru pozițiile sale progresive privind drepturile civile (că tot este la modă și Statele Unite sunt în plină răscoală). Seria originală a avut una dintre primele distribuții multirasiale din istoria televiziunii. Acest aspect este studiat la ora actuală în Universitățile de filologie din lume, inclusiv în cea din București.
The Orville
Spre deosebire de Star Trek, The Orville nu a dus la crearea unui nou fenomen SF. Primul sezon a apărut cam o dată cu Discovery și a fost întâmpinat cu bunăvoință de audiență, dar cu scepticism de critica profesională. Al doilea sezon, poate și în urma dezamăgirii provocate de Discovery, a fost foarte bine întâmpinat atât de audiența populară cât și de critica de specialitate.
The Orville este produs de Seth MacFarlane, pe care-l și regăsim în rolul căpitanului Ed Mercer (aici nu mă pot opri să nu mă gândesc la profetul Wilbur Mercer ce apare în nuvela lui Philip K. Dick Do Androids Dream of Electric Sheep?). Seth și-a făcut ucenicia în studiourile Hanna-Barbera, apoi a devenit producător, cea mai cunoscută opera a sa fiind serialul de animație Family Guy. Cred că stilul din acest serial de animație îi este specific lui Seth, pentru că, mai ales, dialogurile din The Orville, dar și unele personaje sau scene, par așa, cum să zic, mai de desene animate.
Totuși ce aduce nou, dacă aduce, acest serial? Ei bine principala sa caracteristică vine dintr-un oarecare paradox: prospețimea sa se bazează pe modelul clasic Star Trek. Personaje centrale puternice, pline de viață, memorabile, care devin imediat simpatice telespectatorului.
Fiecare episod ne aduce în față o problemă morală, sau tehnică. Exact ca vechile serii Star Trek. Exact ceea ce a făcut faima acestei francize: umanismul, pluritatea opiniilor, ideile tehnice inovatoare, cu alte cuvinte o societate utopică, după standardele actuale, capabilă de multă delicatețe politică în raport cu alte civilizații, și deschisă la nou. Dar, peste toate acestea, umorul este liantul tuturor episoadelor.
Trebuie să reamintesc, trekkerii știu asta, și în Star Trek avem destul de mult umor. Unele personaje sunt de-a dreptul bucolice. Data, prin încercările lui de a fi om stârnește uneori ilaritate, Neelix, din Voyager, intervine mereu cu observații glumețe sau mici glume ce destind atmosfera. La fel Quark din Deep Space Nine. Și alții și alții. Așadar nu se poate spune că Star Trek a dus lipsă de umor.
Până la Discovery.
Nu știu și aici vă las plăcerea de a completa voi: cine provoacă amuzamentul pe Discovery, cine are acel ingrat și plăcut rol de a fi clovnul grupului? Toți par atât de serioși.
Este The Orville mai bun decât ST:Disco sau ST: Picard?
Eu voi aduce câteva argumente în favoarea lui The Orville:
- The Orville este un produs pur Gene Roddenberryesc, pentru că pune întrebări, pentru că-și bazează scenariul pe: cum ar fi dacă oamenii nu ar mai fi atât de răi? Cum ar fi dacă am trăi într-o societate aproape perfectă (utopică)? Din acest punct de vedere principiile lui Gene Roddenberry se regăsesc mai repede în această comedie decât în mai noile ST în care luptele politice, subterane, amenințarea securității sunt tot atâtea puncte negre pe opera lui Roddenberry.
- Star Trek nu este Star Wars! Orice tocilar, cu ghilimelele de rigoare, știe că în Star Wars avem forța, iar în Star Trek avem prima directivă. În Star Wars avem lupte, lasere, roboți spațiali, pe când în Star Trek avem diplomație, discuții uneori nesfârșite, caractere diverse, cultură și toleranță. În ST Disco aceste lucruri s-au pierdut undeva pe fondul unor lupte nesfârșite cu explozii spectaculoase. Nici Picard nu face excepție, prea desele confruntări directe, personajele parcă scăpate de la balamuc nu aduc a Star Trek. Spre deosebite de The Orville, care povestește și amuză.
- Vechile ST sunt poveștile unor oameni și extratereștri buni care se văd puși în fața unor provocări culturale, politice sau tehnologice. Oricare ar fi fost, ei depășeau aceste adevărate teste prin colaborare și umanitate. Această moștenire a fost pierdută de mai noile seriale ST dar se poate regăsi în The Orville (doar cu ceva mai mult umor).
- Atât Disco cât și Picard se concentrează pe câte un personaj, mai pregnant în Picard. Ori ST era urmărit și pentru complexitatea tuturor personajelor nu doar a căpitanului, indiferent cine era el! The Orville respectă această cerință.
Acest articol a fost prezentat pe DISCORD, pe canalul Comunitatea Cristian Presura, în cadrul seriei Cărți și filme SF. Evenimente de acest fel au loc în fiecare miercuri, de la 8 la 9 PM.
2 comentarii
Ca si trekker convins (vazand toate serialele si filmele, TNG si DS9 chiar de 3 ori), ma declar de acord cu tine. The Orville it’s the real deal. 🙂 Este adevarat ca nici nu s-au incumetat sa vina cu ceva nou, in afara umorului, si au folosit reteta binecunoscuta: cadrele tihnite, muzica specifica, tipologia personajelor, conflictele specifice de care aminteai si care au in spate o tema actuala (rasism, sexism, LGBTQIO, etc) si iti provoaca cam aceeasi stare de impacare sufleteasca si de incredere in viitorul umanitatii.
Ceea ce ma deranjeaza cel mai mult la Disco sau Picard este tocmai asta, ca dau senzatia ca se straduiesc sa fuga de mostenirea ST, sa se delimiteze cat mai mult de ea. Sunt filme bune, excelente chiar, insa nu par a fi facute de fani ST pentru fani ST.
The Orville m-a surprins în mod plăcut. Adică, stai să te gândești, ce poate aduce nou un serial de tip Star Trek? Iată că o nouă perspectivă, mai umoristică, a făcut ceea ce Disco nu a reușit: a redeșteptat pofta de seriale clasice SF. Sper ca MacFarlane să nu renunțe și să continue 🙂