Acesta este un interviu cu Elaine Vilar Madruga despre lumea Science Fiction și Fantasy din Cuba.
Elaine, te rog să te prezinți cititorilor noștri
Pe la vârsta de șase sau șapte ani am luat o decizie fermă – și nu a fost o hotărâre luată în joacă – să devin scriitoare. De atunci am avut un noroc nemăsurat, pentru că drumurile vieții mele m-au ajutat să plantez semințele cărților pe care le-am scris și care au crescut ca adevărați copaci. Nașterea mea ca autor de SF a avut loc în anul 2016, când am câștigat Mențiunea de onoare într-unul dintre cele mai relevante premii pentru tineret, dedicate literaturii de gen din țara mea, și tocmai cu lucrarea mea de debut; un roman distopic, povestit din diferite puncte de vedere, de către mai multe personaje. Personajele s-au amestecat într-o ordine cumva haotică în cadrul unei societăți care se insira din istoria recentă a continentului american, mai ales din evenimentele legate de dictaturile din America Latină, de recolta lor de morți și de dispăruți, acei oameni care se află în amintirile colectivității și stârnesc emoții în continuare.
Mă consider un autor care nu crește în limitele niciunui gen. Pentru mine, literatura este un ținut vast care are zone de trecere în care totul, deși este polarizat, tinde să se contopească în clipa prezentă. Acesta fiind motivul pentru care literatura mea este un hibrid care optează să canalizeze în proză elementele deținute de dramaturgie și poezie; de aceea literatura mea acordă o relevanță capitală ideii de vizual, de colaj pe care cititorul îl asamblează în minte cu ajutorul unui implus inițial al imaginii pe care autorul o plasează în centrul de referință. Narațiunea mea, deci, este în parte poezie și în parte dramaturgie și sunt deosebit de interesată de problemele umanului la o scară mică, acele evenimente care sunt trecute cu vederea, găuri de furnici în emoțiile și sentimentele noastre, care pe termen lung nu ajung să fie atât de invizibile și imprevizibile, deoarece fac parte din cea mai complexitate pe care o numim psihic.
Am fost mereu interesată să construiesc caractere tridimensionale; personaje cu adâncime, cu piele, tendoane și oase, personaje cu măduvă și sânge, a căror voință mă stăpânește chiar și pe mine, creatorul lor. Toate aceste concepte, pe care încerc să le recreez, le-am adunat în propriul meu concept despre ceea ce se intenționez să fie un text de science fiction sau fantasy.
Cu toate acestea, consider că esența mea se exprimă cel mai bine prin roman, este genul de scriere cu care mă simt cel mai confortabil. Îmi place literatura cu respirație lungă, dialogurile interioare, să mă pierd în esența personajelor mele în timp ce ascult activ, le mângâi corzile, le simt muzica. Pentru că eu cred că personajele sunt corzi percutate, întinse și vibrează încordat doar sub mâna unui bun muzician – în acest caz un scriitor – este capabil să le transforme în sunet, în tunet, în zgomot, într-o progresie care poate fi la fel de haotică pe cât de ordonată, la fel ca muzica.
La treizeci și unu de ani, opera mea literară este prezentă în mai multe limbi și țări. Am fost publicată de mai mulți editori din America Latină, din America de Nord și din Europa; de asemenea, unele dintre cele mai relevante reviste Science Fiction mi-au găzduit lucrările. Am fost binecuvântată să mă însoțesc de cărțile mele, de personajele mele care cuprind un univers constituit din peste 30 de titluri prezente în diferite forme, precum roman, poezie, dramaturg sau literatură pentru copii, eseu, studiu literar, nuvelă și curs, Science Fiction și Fantasy. Am avut privilegiul de a înființa ateliere de scriere specializate, am coordonat evenimente naționale și internaționale, am susținut prelegeri la mai multe universități din întreaga lume, dar, mai presus de toate, am deținut cel mai înalt privilegiu: să trăiesc pentru literatură, cu literatură, în literatură. Mărturisesc că aceasta este o căsătorie armonioasă, în care uneori există angoasă și reconciliere, incertitudine și certitudine și un drum pe care îl putem doar percepe – eu și literatura – un univers de posibilități nelimitate.
De la vârsta de șase sau șapte ani, literatura a fost prima și cea mai mare iubire a mea, poate și cea mai pură.
Te rugăm să încerceci să faci o scurtă istorie a SF-ului cubanez
SF din Cuba a luptat pentru a-și câștiga locul în lumea literară și de multe ori a purtat bătălii sângeroase. Această luptă a fost dusă cu opere literare de calitate, care să te susțînă, pentru ca să nu fi privit de armata cititorulor ca un gen evazionist, de rangul doi, ci doar ca literatură. Nu tot ce este scris în țara mea este bun, e adevărat. În literatură, la fel ca în viață, există lumini și există umbre. Este necesar să diluați umbrele cu mult mai multă lumină, cu lucrări de calitatite.
Istoria SF-ului din Cuba este, de asemenea, povestea unui grup de visători care au pariat pentru un gen imaginativ, într-un moment în care zbuciumul social al țării căuta în literatură o reflectare perfectă a realității. Datorită acestei forțe inițiale pornită de scriitorii din generația noastră, care au pariat în continuare pentru Science Fiction, în zilele noastre avem un corp de texte suficient de solid pentru a vorbi despre o istorie incipientă, dar de fiecare dată mai puțin incipientă, a istoriei genului. Există o pluralitate de opinii, polaritate de stiluri, împărțită între diferiți autori, cu multe cărți și povestiri grozave, cu personaje excelente care și-au câștigat dreptul la viață, ca parte a faunei literare a acestei insule din Caraibe. Impulsul nu a rămas întotdeauna constant, deoarece există perioade de mare efervescență ale genului, urmate de un calm aparent, un armistițiu fructuos, uneori chiar de tăcere. Unii dintre cei mai relevanți autori ai acestui gen au plecat în exil și fac acum parte din cealaltă Cuba, o Cuba având coordonate ce aparțin tuturor țărilor lumii, o patrie literară extinsă dincolo de granițele regionale. Cu toate acestea, generațiile autorilor care au căutat noi orizonturi, au lăsat sămânța genului în Cuba, astfel încât noile generații emergente – uneori firave, care au învățat din încercări și greșeli – au dorit să arate încă o dată că SF-ul cubanez mai are multe de spus.
Istoria genului în Cuba este, de asemenea, istoria cititorilor săi, a adepților săi și a fandomului Science Fiction: un suport valoros nu numai pentru autori și editori, ci și pentru promovarea cărților și a lucrărilor scriitorilor. Cititorii, din planul recepției discrete – care este, fără îndoială, cel mai important plan dintre toate – au fost aliați ai muncii noastre și merită, fără discuție, unii din laurii succesului nostru.
Care sunt cele mai populare reviste SF și fanzinuri (tipărite și online) din Cuba?
Avem puține reviste în Cuba. Unele apar pentru perioade scurte de timp, în versiuni limitate, aproape invizibile și susținute financiar de proprii creatori. Majoritatea revistelor axate pe gen din Cuba au fost lansate online, cu formate adaptate la limitările tehnologice ale țării (limitări existente chiar și în lumea de astăzi). Vorbesc despre reviste digitale care de multe ori au fost trimise prin e-mailuri, prin copiere de la un USB la altul, sau au fost distribuite și partajate în evenimente literare, ateliere, în zone culturale comune.
Unele reviste literare publică lucrări de Science Fiction, dar trebuie spus că este ceva care se întâmplă doar ocazional, cu alte cuvinte, aproape niciodată. Aceste reviste au o circulație fizică, în timp ce publicațiile axate exclusiv pe genul Sci-Fi și Fantasy s-au luptat cu puține resurse materiale și izvorăsc, ca aproape orice în istoria SF-ului cubanez, din efortul unui grup de visători și oameni puși pe fapte , fie că sunt scriitori, editori, cititori specializați, eseisti, designeri. De cele mai multe ori acestea sunt reviste auto-subvenționate. Cu alte cuvinte, revistele Science Fiction din Cuba au fost fondate și păstrate în viață datorită efortului individual. Voi menționa unele, cele mai recente: Disparo en Red, Qubit, Korad (în care am fost co-editor timp de aproape 6 ani); și unele create și de fandom: La voz de Alnader, Estronia.
Care sunt cluburile SF&F care au întâlniri regulate?
În esență, în istoria SF-ului cubanez, atelierele literare au avut un impact special în întemeierea noilor generații de scriitori și cititori. Așa a fost mereu, sau aproape întotdeauna, pentru a evita generalizările. De-a lungul deceniilor, diverse ateliere literare, conduse de figurile remarcabile ale momentului, au avut un rol atât de mentorat, cât și de formare. În prezent, un singur atelier literar rămâne activ, Espacio Abierto, fondată în 2009, de care sunt legată puternic la nivel spiritual, fiind unul dintre fondatorii, promotorii și organizatorii evenimentelor sale naționale și internaționale, într-o dinamică care a durat aproape șapte ani din viața mea. În 2016 am părăsit oficial Espacio Abierto, dar actualii săi lideri au continuat lucrările, cu câteva perioade în care atelierul a avut pauze și când au avut loc – nu pot decât să presupun – unele schimbări de infrastructură și mod de abordare, schimbări legate de trecerea timpului și istoria personală a coordonatorilor săi actuali.
Care sunt cele mai importante asociații locale și naționale SF&F?
Din păcate nu avem, cu excepția celei care se naște din impulsul și asocierea liberă, colectivă a scriitorilor care au, cel puțin la început, aceleași obiective de promovare a genului în Cuba. Dacă un astfel de spațiu există și voi face o distincție, deoarece sunt conștientă că nu vorbesc despre același fenomen, este același Taller Literario Espacio Abierto, datorită capacității sale de a atrage scriitori și cei care doresc să devină scriitori. Aceasta se datorează activității sale de promovare, datorită persistenței sale în a realiza reviste autosubvenționate, precum și activității sale continue de mai bine de un deceniu; care include coordonarea de proiecte conexe variate, cum ar fi proiecte editoriale sau de altă natură: evenimente internaționale, antologii, concursuri literare, discuții online etc.
Care sunt editurile care publică în principal SF și Fantasy?
Mai multe edituri cubaneze publică lucrări de Science Fiction și Fantasy, deși multe dintre ele au început să o facă mai recent, datorită unui proces de acceptare a genului. Câștigate pe bună dreptate, aprecierea noastră pozitivă se îndreaptă către Editorial Gente Nueva și, în cadrul acestei edituri, în special către Colección Ámbar (departamentul axat pe genurile Science Fiction, Fantasy și Horror). Această colecție, condusă de neobositul și excepționalul editor Gretel Ávila, a fost unul dintre principalii factori de sprijin pentru scriitorii literaturii fantastică din țara noastră și datorită lui autorii din noile generații au găsit un spațiu editorial echitabil și un câștig financiar onest, fie că este vorba de sprijinul editorial sau la nivel de copertă și grafică.
Alte edituri care, au lansat sporadic cărți de Science Fiction în Cuba includ Casa Editora Abril (care lansează anual în Colecția Calendario, titlurile câștigătoare din categoria Science Fiction), Aldabón, Ácana, Extramuros (prin defuncta Colección Impacto), Letras Cubanas .
Care sunt cele mai populare convenții SF&F din Cuba? Care sunt principalele lor atracții?
În zilele noastre Evento Behíque, organizat de fandomul național, este evenimentul care reunește nu numai scriitori de acest gen în Cuba, ci și cititori, iubitori de cultură japoneză și manga, otaku, cosplayeri, comic books, ilustratori, caricaturiști; oricum, este un eveniment care acoperă un spectru larg de referințe intelectuale, adunări de socializare și întâlniri între cititori și scriitori. De asemenea, punând un accent profesional spre zona scrisului, Taller Espacio Abierto organizează anual un eveniment ce găzduiește discuții pe mai multe teme teoretice legate de istoria genului în Cuba și în întreaga lume, sunt anunțate premiile concursului pe care îl organizează anual, sunt prezente expoziții de arte vizuale, coordonate cu temele întâlnirilor, dezbateri critice etc. Ambele convenții urmăresc obiective similare, utilizând abordări diferite: conectarea eficientă a tuturor factorilor de gen din Cuba, realizarea de proiecte și de comunicarea în cadrul genului pe care îl iubim și îl protejăm.
Cine sunt principalele nume ale autorilor din SF&F cubanez de astăzi?
Cu siguranță: Daína Chaviano, Michel Encinosa Fú, Yoss, Malena Salazar Maciá, Eric Flores Taylor, Erick J. Mota, Maielis González. Există multe alte nume, cu stiluri care încep să arate calități (și, de asemenea, anumite defecte), dar a căror traiectorie nu a atins încă o plenitudine scriitoricească, din varii motive. Dintre acestea, urmăresc cu o atenție deosebită opera lui Yadira Álvarez Betancourt, un autor cu un stil aparte, a cărui texte apar din când în când, dar prezintă o fascinație aparte.
Dă-ne câteva nume de artiștilor grafici cubanezi SF&F.
Dintre toate, aleg minunata operă a lui Duchy Man Valderá, cu care am avut plăcerea să lucrez pentru primele două lansări ale trilogiei mele El trono de Ecbactana (Tronul Ecbactanei). Grafica lui Duchy este o țesătură fină și precisă, extrem de versatilă. Trebuie să mărturisesc că, în calitate de scriitor, simt că poetica lui Valderá și a mea fac parte din același fir comun; iar acea legătură creativă gemelară, atunci când este găsită, este minunată.
Prin ce este original SF-ul cubanez?
Cred că o bună parte din Science Fiction -ul cubanez se remarcă prin folosirea unui limbaj alambicat, plin de simboluri și semne. Cred că un SF cubanez de calitate este capabil să construiască un personaj fără a se vedea liantul cu care scriitorul a lucrat. Mai presus de toate, cred că SF-ul cubanez este capabilă să vadă distopicul în utopic și, în același mod, în direcția opusă, este o scriere amară și dulce, poetică și brută, capabilă să sintetizeze istoria și să extrapoleze căutări universale, într-un stil literar specific și particular. Și, pentru a-mi exprima mai bine punctul de vedere, reiterez utilizarea „pozitivului”. Vorbesc despre calitate în Science Fiction, pentru că sub cerul acestei lumi viețuiesc multe cărți și multe cuvinte sunt răspândite; cu toate acestea, nu toate, din păcate, ajung să fie o săgeata care lovește ținta.