
John Toon
Am discutat cu John Toon, predintele Asociației de Science Fiction și Fantasy din Noua Zeelandă, despre SF-ul neo zeelandez.
Vă rugăm să vă prezentați cititorilor noștri
Numele meu este John Toon și sunt președintele SFFANZ, Asociația Science Fiction și Fantasy din Noua Zeelandă. De asemenea, sunt implicat puternic în Wellington Phoenix SF, un grup de fani din capitala noastră. Lucrez ca angajat guvernamental, am 44 de ani și am scris două cărți academice scurte despre Doctor Who (disponibile la Obverse Books).
Vă rugăm să încercați să faceți o scurtă introducere în istoria SF din Noua Zeelandă.
Povestea SF-ului neo zeelandez începe cu Sir Julius Vogel, care a fost trezorierul colonial și apoi premierul Noii Zeelande în anii 1870. El a scris un roman care a fost publicat în 1889: „Anno Domini 2000 sau destinul unei femei”. Poți spune că a fost scris de un economist (!) dar poate fi considerat o poveste de dragoste dintr-un viitor în care femeile dețin cele mai înalte poziții politice. Vogel a fost în favoarea acordării votului femeilor, ceea ce s-a întâmplat la patru ani de la publicarea cărții sale. (Astăzi prim-ministrul Noii Zeelande este femeie, așa că Vogel a făcut o predicție exactă!) Noi revendicăm acesta ca fiind primul roman SF din Noua Zeelandă, iar premiile noastre naționale SF sunt numite în onoarea lui Vogel.
După acea perioadă urmează un hiatus, până în anii ’70, când Cherry Wilder, Maurice Gee, Margaret Mahy și alții au început să scrie povestiri SF și Fantasy, unele dintre ele având acțiune în Noua Zeelandă. În 1981 a avut loc o adaptare TV a povestirii „Under the Mountain”, scrisă de Maurice Gee, o poveste despre extratereștrii din Auckland, iar în 1985 a fost lansat „The Quiet Earth”, care a fost recunoscut ca un film SF neo zeelandez. Mai recent, este cunoscut în întreaga lume activitatea în domeniul filmului a lui Peter Jackson din Peterington- poate ați auzit despre adaptarea seriei „The Lord of the Rings” realizată de el – și probabil suntem cei mai cunoscuți prin locațiile de filmare pe care le oferim și ca țară de proveniență a atudioului Weta de la Jackson, care a făcut efecte speciale pentru zeci de filme.
Care sunt editurile care publică în principal SF și Fantasy?
NZ este o piață mică pentru cărți – cel mai vândut titlu de carte în Noua Zeelandă nu depășește un tiraj de 1.000 de exemplare pe an- așa că ne bazăm foarte mult pe editori din străinătate. Acest lucru poate îngreuna autorii neo zeelandezi de SF, care se impun cu greu acasă și în străinătate. Există o oarecare suprapunere și cooperare cu comunitățile de edituri și fani din Australia – IFWG Publishing publică o mulțime de romane și antologii din Noua Zeelandă. Dincolo de asta, autorii noștri de azi tind să folosească edituri mici, independente, sau să publice pe speze proprii. Paper Road Press a început să publice cea mai bună colecție anuală de proză scurtă din Noua Zeelandă.
Care sunt cele mai populare reviste și fanzine SF (tipărite și online) din Noua Zeelandă?
Proză scurtă apare în mod regulat în revista Andromeda Spaceways Inflight, Clarkesworld și Asimov’s Science Fiction – toate publicate în afara Noii Zeelande. Din nou, ne bazăm în mare parte pe editori de peste mări, dar începem să vedem apărând unele reviste SF locale. Breach (online) și New Orbit (în versiunea tipărită) sunt două publicații care au debutat destul de recent și au o activitate bună.
Este puțin probabil să găsiți fanzine online din Noua Zeelandă. Fandomul neo zeelandez a cunoscut căteva perioade de criză în primii ani ai mileniului, cănd activitatea fandomului a fost redusă. Avem fanzine de club – Wellington Phoenix SF are o publicație numită Phoenixine care este distribuită membrilor săi în fiecare lună. În mod similar, grupul Stella Nova din Auckland are un fanzin numit Novazine.
Care sunt cluburile SF&F care au întâlniri periodice?
Deci, există Phoenix în Wellington și Stella Nova în Auckland. În alte părți din țară, fanii tind să fie distribuiți pe arii geografice mari și nu se pot întâlni la fel de ușor, deși există și alte mici grupuri locale despre care sincer nu știu prea multe. Suntem destul de informali cu privire la socializare, în afara convenției nationale.
Care sunt cele mai importante asociații locale și naționale SF&F?
SFFANZ, desigur !! Scopul SFFANZ este de a oferi o anumită continuitate între convențiile nationale și de a administra premiile anuale Sir Julius Vogel. La prima ediția a CoNZealand, am văzut apariția SFFCONZ, care în prezent se implică în organizarea WorldCon, dar credem că se va implica și în realizarea conferințelor nationale în viitor.
Pentru scriitorii neo zeelandezi de SF, probabil cea mai importantă resursă națională este convenția SpecFicNZ, care va sărbători a 10-a aniversare a lansării sale în acest an, la puțin timp după WorldCon. SpecFicNZ lucrează pentru a sprijini scriitorii de care activează în ficțiunea speculativă și, de la crearea sa, am văzut că a dezvoltat o comunitate destul de robustă.
Care sunt cele mai populare convenții SF&F din Noua Zeelandă? Care sunt principalele lor puncte de interes?
Avem o convenție națională anuală (natcon), condusă de comitete ad-hoc, fiind organizată în fiecare an în diferite locații din țară. Este o oportunitate de a ne întâlni cu prieteni vechi, de a promova și de a cumpăra cărți noi și de multe ori pentru a face o excursie în altă zonă a țării noastre atât de frumoase.
Există alte convenții care sunt organizate în afara fandom-ului SF, dar care se adresează altor subiecte de interes. Se pare că există tot mai multe convenții de jocuri de societate (board games) – WellyCon este principala convenție, care are loc în zona Wellington. Și există Armageddon, care are un caracter comercial și care invită actori populari de film și TV și are ofertă aparent nelimitată de produse specifice pentru fani.
Cine sunt principalele nume de autor din SF&F din Noua Zeelandă?
Suntem o comunitate strânsă și dorim să nu dăm nume, pentru a nu jigni pe cineva, prin omisiune! Dar nu pot să nu -l menționez pe Phillip Mann, care un autor binecunoscut, din Phoenix. Phillip a devenit membru al Ordinului de Merit din Noua Zeelandă (MNZM) în 2017, ca recunoaștere pentru contribuția sa în domeniul literaturii și dramei. Este probabil, cea mai mare onoare acordată unui autor de SF din Noua Zeelandă, aproape la fel de mare ca cea de a fi prim ministru.
Dă-ne câteva nume de artiști grafici SF&F din Noua Zeelandă.
Weta Workshop are o întreagă echipă de artiști grafici a căror muncă în idustria filmului este bine cunoscută. Unul dintre ei, Greg Broadmore, va apărea ca oaspete de onoare la CoNZealand – el a fost principalul designer de concept grafic la filmul SF „District 9”. În domeniul benzilor desenate, cred că cel mai mare nume este Dylan Horrocks, creatorul benzilor desenate ‘Hicksville’ și ‘Sam Zabel and the Magic Pen’. El a mai lucrat pentru seria ‘Batgirl’.
Ce face ca SF-ul din Noua Zeelandă să fie original?
Cred că SF-ul neo zeelandez tocmai a început să-și găsească propria voce, în ultimele decenii. Scriitorii obișnuiau să urmeze îndeaproape modelul scriitorilor britanici, americani și australieni, iar asta s-a datorat probabil dependenței noastre de editori străini. A existat un serial TV în limba maori, o antologie de horror numită Mataku, la începutul anilor 2000, iar de atunci scriitorii SF din Noua Zeelandă s-au arătat tot mai interesați de Māori și cultura Māori. (Probabil este cel mai bine să nu-i menționăm pe Alfred Bester sau Orson Scott Card, în acest context!)
În general, aș putea defini specificul național neo zeelandez ca realist și plin de resurse și asta transpare și în literatura SF din Noua Zeelandă. Avem un simț al umorului ciudat, care cred că poate fi văzut în ‘What We Do in the Shadows’ și în serialul de televiziune ‘Wellington Paranormal’. Neo zeelandezii tind, de asemenea, să fie optimiști, cu o atitudine că lucrurile se vor termina cu bine, dar această atitudine nu este prezentă în opera scriitorilor noștri de horror!