Pentru acest număr am pregătit spre analiză cinci povestiri inspirate de universul jocului de strategie în spațiu Eve Online. Dincolo de faptul că are 18 ani vechime și, în termeni specifici gamerilor, un lore pe măsură (tradus prin corp de istorii, mituri, legende din care o lume științifico-fantastică sau fantasy își trage seva), Eve deține câteva trăsături care îl fac unic în peisajul jocurilor pe calculator.
Voi aminti câteva dintre acestea, folositoare demersului nostru critic:
- Un singur server. Spre deosebire de alte jocuri, unde ești repartizat pe câte un server și ești incapabil, așadar, de multe ori, să interacționezi cu prietenii, în Eve lucrurile se petrec într-o singură casă digitală comună. Deși bate record mondial după record în ceea ce privește luptele de strategie, partea mai puțin bună este că, în timpul bătăliilor gigantice, imensa aplicație poate ceda.
- Joc de tip sandbox. În Eve nu există o manieră predefinită de abordare a jocului. Poți deveni industriaș, explorator, spion, comandant de flotă sau de alianță, santinelă, pilot și așa mai departe, până și politician (este de notorietate printre gameri exemplul unui avocat din Brooklyn care și-a susținut campania pentru Consiliul Stelar de Managament, care Consiliu reprezintă jucătorii în relația cu compania ce deține Eve Online, inclusiv prin anunțuri pe Facebook). Extrapolând, lore-ul jocului este format, în mare parte, de alegerile jucătorilor. Opțiunile acestora influențează decisiv interacțiunea dintre cele patru mari imperii (Amarr, Gallente, Caldari, Minmatar) precum și geografia sistemelor stelare.
- Complexitatea economică. Nimic nu este simplu în Eve, de la interfața stufoasă, până la implicațiile logistice ale creării navelor de luptă. Raportul economic lunar pus la dispoziție de compania islandeză CCP (mai nou achiziționată de sud-coreeni), creatoarea jocului, aduce mai degrabă a dare de seamă pentru investitorii bursieri. De aici o serie de posibilități din ce în ce mai rafinate de a-ți crea un imperiu industrial, implicând acțiuni mai mult sau mai puțin sancționabile, de la speculă până la contracte false și scheme piramidale de înșelăciune. Eve este recunoscut ca fiind un joc extrem de dur, unde greșelile pot avea efecte devastatoare pe termen lung; poate de aceea media de vârstă a jucătorilor Eve este situată undeva între 30 și 40 de ani.
- Pierderea. Odată distrusă, o navă în Eve este pierdută pentru totdeauna. Inclusiv Titanii, minuni ale tehnologiei unui univers, New Eden, pe care oamenii l-au colonizat zeci de mii de ani în viitor. Crearea unui titan ia, de multe ori, ani de planificare a producției și a colectării resurselor necesare, de la mult râvnitul ISK (credite interstelare) până la schițe ale componentelor (blue prints). Pentru unii jucători, o navă-titan e ca un fel de animăluț de casă, iar pierderea ei rivalizează cu dispariția animalului de companie.
Povestirile propuse mai jos spre analiză sunt preluate de pe portalul Evecommunity. Site-ul oferă informații prețioase despre ceea ce numim, după cum spuneam, în argou, lore-ul unui joc, alături de scurte descrieri ale raselor, romane, articole științifice sau de ficțiune. Fiind, astfel, asumate de creatorii jocului, nu fac parte din fan fiction, ci țin efectiv de canonul constitutiv al Eve Online.
1) Godflesh, Hjalti Daníelsson, Evecommunity
Mama unui pilot de încercare al Imperiului Amarr îl asistă pe acesta în timpul unui concurs cu nave rapide. Câștigă cei care dovedesc nu doar virtuozitate logistică; pentru a scoate cel mai bun timp este nevoie, uneori, și de sabotarea, permisă de regulament, a competitorilor. Din nefericire pilotul nostru se prăbușește într-o centură de asteroizi, nava scăpându-i de sub control, cu efecte aproape letale. Copilotul moare pe loc.
Tensiunea povestirii apare atunci când mama apelează la toată influența conferită de calitatea de membră a familiei regale pentru salvarea băiatului. Procedura implică apelarea la tehnici de clonare interzise în Imperiul Amarr, însă ce nu face o mamă pentru salvarea propriului copil?
Povestirea are multe puncte forte, dintre care aș aminti:
- Descrierea navelor pregătite pentru concurs: Several ships undocked. Each was a different model, but shared the characteristics common to all Amarr starship design: The lambent gleam of golden hulls, the hawk-like curves, the quiet, majestic grandeur. They lined up in a predetermined pocket of space and signed their readiness in the local communications channel.
- Finalul deschis, unde este exploatată din plin tensiunea dintre personaje, în special între mama pilotului, dispusă a recurge inclusiv la șantaj și amenințări pentru salvarea băiatului și tatăl copilotului decedat, revoltat pentru că existau indicii că s-au făcut modificări în ceea ce privește sacrificarea siguranței navei în favoarea creșterii velocității.
- Titlul, care face trimitere nu doar la ideea sacralității trupului unui membru al familiei imperiale ci inclusiv la perspectiva pilotului de a deveni, odată clonat, capsuleer. Aceștia sunt, în joc, participanții umani la acțiune, un soi de specie divină de clone spațiale nemuritoare.
De aici mai departe o să ne poată purta doar imaginația, secondată de alegerile conștiente din joc, pentru cei care se lasă prinși în mrejele escapiste ale Eve.
2) Jita 4-4, Nick Blood, Evecommunity
Titlul mi s-a părut deosebit de interesant și de promițător, ca pentru orice jucător de Eve, deoarece face trimitere directă la hub-ul intergalactic cel mai mare, un fel de capitală interstelară a comerțului.
Eve are cinci astfel de hub-uri, răsfirate în zona de securitate ridicată; fiindcă vorbind despre Eve, unde acțiunile jucătorilor influențează direct geografia politică sau economică, toate aceste hub-uri și-au căpătat rangul prin activitățile comerciale derulate de participanții umani, iar Jita este, de departe, cel mai interesant dintre ele.
Revenind la textul în sine, am fost un pic dezamăgit. Structurat pe două părți, ne oferă o intrigă (despre cumpărarea unor droguri speciale) care este introdusă târziu, după o lungă expunere gastronomică, despre feluri de pește și ritmuri circadiene, cu anumite interdicții onirice de staționare într-un Terminal 1 insuficient descris.
Partea I a povestirii nu duce, astfel nicăieri. Cât despre partea a II-a, legată artificial de prima, deși include câteva considerații interesante despre capsuleers (cum sunt denumiți piloții umani de nave spațiale, din pricina modului tehnic în care sunt manevrate acestea), nu are fir narativ, rămânând, așadar, cantonată în zona descriptivă.
3) Khadrea, Nathan Knaack, Evecommunity
Într-un ritm alert, urmărim peripețiile unui fugar, Errus Ankarrek, care-și plătește cu bani grei scăparea din ghearele Imperiului Amarr. Mi-au plăcut suplețea textului, intriga (sclavul evadat), tensiunea narativă (la un moment dat, nava de contrabandă este supusă unui potențial atac cu un modul care în joc se numește stasis webifier), referința la sistemul stelar Amamake, recunoscut de către jucători drept unul deosebit de brutal, sau descrierile, dintre care exemplificăm:
When Errus crawled out from the damaged but intact shell of his escape pod into the howling, abrasive wind that screamed over the barren world of Arzad II, he saw the shimmering azure contrail of the starship streak to the horizon as in entered warp.
Un alt punct forte al povestirii este reprezentat de final, în care personajul principal își găsește refugiul pe o lume ai cărei ocupanți se referă des la toponimul Khadrea. Artificiul autorului nu doar că invită la căutări suplimentare în lore-ul fascinant al jocului, ci reușește să se conecteze, inspirat, cu titlul și, totodată, cu premisele de la care pornește narațiunea. Arzad este un sistem stelar cu securitate joasă, disputat de Imperiul Amarr și Republica Minmatar, iar populația care îl locuiește se vede, adesea, prinsă între bombardamente.
Locul în sine ajunge la un asemenea nivel al devastării încât Imperiul Amarr decretează o lege prin care cei care se refugiază sau primesc azil în aceste părți nu vor mai fi persecutați sau urmăriți. Scenariul este specific atmosferei sumbre din Eve Online și încă un punct forte pentru povestirea analizată.
4) Timeout, Hrafnkell Smári Óskarsson & Nathan Knaack, Evecommunity
Povestirea începe exploziv, cu patru nave ostile care apar pe radarul unui propulsor din clasa Buzzard, în care personajul principal, Maya Arikinnen, așteaptă la pândă, cu un cargo scanner proaspăt achiziționat. Odată operațiunea de scanare eșuată, Maya se vede amenințată de misterioșii contrabandiști.
În scenă apare un crucișător reprezentând autoritatea Imperială care nu doar că facilitează fuga potențialilor delicvenți, ci o și amenință, voalat, pe temerara lor urmăritoare să nu mai activeze, niciodată, scannerul cu pricina în acel sistem stelar.
Deși mi-au plăcut începutul dinamic, intriga, tensiunea textului precum și cea dintre personaje, descrierile și finalul deschis, mă așteptam ca autorii să ne ofere măcar câteva indicii despre natura bunurilor traficate în mare și secretă grabă. With a thought, Maya switched ordnance and engaged her afterburner, sending her frigate in a wide arc as she began orbiting the first smuggler just within the substantial range of her Bloodclaw Fury missiles (…) The smugglers quickly scattered into a disorganized combat formation, but didn’t fire.
Plastic, parcă vezi derulându-se orbitele asimetrice ale fregatelor și modulele complicate capabile să le captureze și, apoi, să le transforme în epave numai bune de explorat.
5) Under the Sea, the City, Hjalti Daníelsson, Evecommunity
Personajul principal interceptează un transport dubios, cu un terorist care amenință cu detonarea uni bombe încorporate în sistemul sangvin dacă nu este lăsat să-și continue traseul către un misterios oraș subacvatic.
Mi-au plăcut: începutul (My father… / … well, never mind), ideea reacției biologice în lanț, tensiunea dintre personaje (este implicată o posibilă legătură tată / fiu, înțeleasă prin anumite zâmbete cu subînțeles ale transfugului). Mi-aș fi dorit, însă, mai multe detalii despre orașul-destinație, despre motivațiile distructive, precum și indicii mai clare asupra posibilei relații de filiație între cei doi protagoniști ai povestiri.
Rămâne fundalul dominant al unui mediu ostil, comun tuturor povestirilor analizate. Doar suntem în Eve Online…