Ador filmele horror în care eroul este sechestrat într-o casă întunecoasă, plină de secrete și de pericole, cu cămări având pereți falși de rigips care se cer a fi sparți cu cheia franceză și subsoluri insalubre, din care se trece dintr-o cameră în alta, din ce în ce mai terifiantă, pentru ca abia în ultima cameră să se descopere sursa tuturor relelor. Vă amintiți de Salem’s Lot și The Shining, cărțile lui Stephen King. Despre asta vreau să zic. Întotdeauna, eroul are și un prieten extern, priceput la toate, dar cu care se poate lua legătura foarte greu, fie deoarece nu există semnal, fie prietenul este plecat pe teren, în scopul adunării de informații, fie se află la restaurant cu prietena. Vă amintiți de Matrix. Bine, Matrix este ilustrativ numai pentru ideea de prieten extern, nu și pentru aceea de casă cu subsol periculos.
În această ordine de idei, serialul Arhiva 81 debutează cum nu se poate mai bine. Daniel Turner este restaurator de filme și casete video avariate. Într-o zi, el este abordat de Virgil Davenport, care-i propune un job extrem de atrăgător: trebuia să repare o colecție de videocasete VHS, pentru salariul de o sută de mii de dolari, cu condiția de a lucra singur într-un conac izolat în munții Catskill. Foarte multe videocasete. Vreo sută. Casetele fuseseră filmate în interiorul unei clădiri din New York, Visser Building, în urmă cu douăzeci de ani, de o studentă pe nume Melody Pendras, pentru lucrarea ei de doctorat. Melody este, în prezent, dată dispărută și se presupune că a murit în incendiul care a mistuit clădirea Visser.
Pe măsură ce Dan Turner avansează în munca lui, descoperă o conspirație a unor secte sataniste antagoniste (vă amintiți de The Ninth Gate, Roman Polanski 1999). Și tot mai multe indicii că între el și Melody există anumite conexiuni. Pentru ca, în final, să descopere unde se afla aceasta și cum ar putea să o salveze.
Scenariul face trimitere la numeroase teme ale filmului horror:
– Angajarea, pentru o perioadă determinată, într-un loc extrem de izolat, loc care ascunde secrete mortale (The Shining, Stanley Kubrick, 1980).
– Conspirația unei secte sataniste în scopul (re)activării lui Satan (Rosemary’s Baby, Roman Polanski, 1968, The Ninth Gate, Polanski, 1999).
– (Pseudo)fantomele, sau materializările unor persoane decedate (Solaris, Andrei Tarkovski, 1972). De altfel, numele lui Tarkovski este amintit de două ori în acest film.
– Hotelul demonic (The Tenant, Roman Polanski, 1976, The Shining).
Serialul continuă într-o atmosferă foarte dark, cum îi stă bine unui horror. Misterele și suspansul se adună într-un ritm accelerat, ritm care, din păcate, se moleșește bine pe parcursul ultimelor două episoade din cele opt ale primului sezon, episoade a căror intrigă este plată, convențională. Finalul este destul de previzibil, dar lasă loc pentru o dezvoltare într-un viitor sezon doi, a cărui apariție este anunțată la data acestei recenzii.
În ciuda acestor minusuri, mie mi-a plăcut acest serial, regizat de Rebecca Thomas (Stranger Things). Atmosfera anilor 90, cu pagere, camere video analogice și MTV, foarte reușită. Mai puțin percutantă a fost recrearea anilor 1900, căci da, răul este foarte vechi și intriga este împinsă în trecut până în 1902.
Rolul principal este interpretat de Mamoudou Athie, actor născut și crescut în Mauritania până la vârsta de 8 ani. Vocea lui profundă, înfățișarea calmă, senină, aspecte personale care amintesc de Keanu Reeves sau Mahershala Ali, și-au pus amprenta asupra acestui serial. Despre personajele negative nu prea am ce spune, ele sunt destul de firav realizate.
Archive 81 a câștigat premiul ReFrame Stamp, Top 200 Most popular TV Titles 2021-2022. Actrițele Jaxon Rose Moore și Ariana Neal au fost nominalizate la premiile Young Artist Award, în 2023.
Nota pe IMDb: 7.3.