Am cumpărat Toate sistemele în alertă, de Martha Wells, atras de premiile câștigate, nu puține: Alex Award, Hugo Award, Locus Award și Nebula Award, precum și o nominalizare la Philip K. Dick Award. Apoi, pagină după pagină am început să-l îndrăgesc tot mai mult pe AsaSint (Murderbot), un android de securitate (SecUnitate), care după ultima misiune devine independent, mai bine zis un rebel.
Romanul nu e vreun fel de hard-sf, care să te oblige la complicate raționamente tehnico-științifice. De fapt autoarea ne oferă o perspectivă asupra unui viitor posibil într-un fel calm, ca o povestioară spusă la gura sobei (de fapt sunt două).
Personajul principal însă e foarte bine construit. Un android mizantrop e ultimul lucru la care m-aș fi gândit. Plus că e pasionat-obsedat de seriale (locul și modul prin care încearcă – el și alte entități artificiale – să-și completeze informațiile despre ce este omul”?).
Sfatul meu pentru toți posibilii cititori este să parcurgă acest roman ca pe un spectacol de divertisment. Toate sistemele în alertă este o lectură ușoară, o aventură științifico-fantastică clasică, ce ne poartă printr-o lume supertehnologizată folosind cuvinte simple, fără pretenții filosofice directe. Și totuși, povestirile Marthei Wells nu sunt lipsite de substanță (nu degeaba a luat premiile enumerate mai sus). Sub stratul aventuros, așternut ca un covor în fața cititorului, se ascund multe înterogații la fel de proaspete acum, ca și în urmă cu câțiva ani și probabil la zi și în viitor.
Poate fi o mașină egala omului? Iată o întrebare importantă. Retorică? Nicidecum. Martha Wells prin personajul său Murderbot încearcă să ofere răspunsuri, uneori chiar complicând totul, sub aparența unor aventuri. Murderbot conștientizează și el dilema. Fără a fi om, doar un produs de serie, are multe din caracteristicile unuia, dacă pot să mă refer la sentimente folosind un termen tehnic. Obsesia lui pentru seriale e doar o rezultantă, superficială, a acestei evoluții, de la un sistem de calcul robotic, la unul mai degrabă asemănător unei ființe raționale. Nu e singurul, de-a lungul celor două povestiri se va întâlni, sau va vedea, efectele unora asemenea lui.
Un alt aspect evidențiat de Martha Wells este relația specială dintre mașini (îmi e greu să le numesc ființe sintetice, deși probabil că așa ar fi cel mai corect). Ele colaborează, sau interacționează, într-un fel distinct, diferit de relaționarea cu ființele umane, văzute fie ca inamici, stăpâni, creatori sau doar enervați. Parteneriatul dintre Murderbot, un robot umanoid, și inteligența artificială a unei nave stelare formează una dintre cele mai interesante parteneriate din literatura science-fiction.
În câteva cuvinte, fără a vă oferi detalii despre acțiune, volumul oferă atât aventuri, să le numim de tip space-opera, cât și suficiente cârlige intelectuale, pentru a ne face curioși să ajungem la final.
Titlul: Toate sistemele în alertă
Autor: Martha Wells
Publicată în noiembrie 2020
Traducere din limba engleză de Iulia Dromereschi
Titlu original: All System Red
hardcover, 240 p, 140×210 mm
ISBN 9786069000335
„Una dintre cele mai umane experiențe de care puteți avea parte în literatura SF a momentului: o mașinărie de ucis care este mereu îmbufnată și iubește telenovelele.“ npr.org
„Oricât ar părea de superficial, textul Marthei Wells este o lectură complexă ce ridică multe întrebări, oferindu-le cititorilor ocazia de a-și găsi propriile răspunsuri.“ sffbookreview.wordpress.com
„Toate sistemele în alertă vorbește despre liberul arbitru și autonomie, dar și despre dificultățile întâmpinate de introvertiți în viața de zi cu zi.“ fantasyliterature.com
„Este întotdeauna o încântare să citesc poveștile Marthei Wells, iar seria Jurnal de AsaSint are un farmec aparte.“ locusmag.com
„Între adevărul care există undeva, acolo, și adevărul pe care-l constată în propria lui minte, povestirea lui AsaSint oferă o aventură plină de amuzament, bună dispoziție și sensibilitate.” kirkusreviews.com
„Panopticul straniu al interfețelor multiple ale SecUnității permite o perspectivă hibridă a naratorului de persoana întâi și a celui omniscient, care își contextualizează experiența fără să cedeze oamenilor lumina reflectoarelor.“ publishersweekly.com