Rubrica Seriale SF am început-o în paginile revistei online Gazeta SF acum câțiva ani. O voi continua aici, restartând-o sub denumirea de Seriale SFF, adică Seriale science fiction și fantasy. Principalele canale de streaming vizate sunt: Netflix, HBOGO și Amazon Prime, dar voi vorbi și despre seriale vechi, mai puțin cunoscute, sau deloc.
Trenul zăpezii (Snowpiercer)
Au trecut șapte ani de când lumea a devenit un pustiu înghețat, în urma unui cataclism apocaliptic, iar rămășițele umanității locuiesc într-un tren aflat în continuuă mișcare ce înconjoară globul. În tren sunt două mari categorii de oameni: cei care și-au plătit biletul și cei care au urcat clandestin. Serialul urmărește conflictul dintre cele două clase, nedreptatea socială și politica de supraviețuire.
Principalii creatori ai serialului sunt Graeme Manson și Josh Friedman. Ei au contribuții și la scenariu, unde întâlnim foarte mulți scenariști. Aproape fiecare episod este regizat de altcineva, iar scenariul de o echipă întreagă. Actorii principali sunt Jennifer Connelly (Melanie Cavill), Daveed Diggs (Andre Layton), Mickey Sumner (Bess Till), Alison Wright (Ruth Wardell) și alții. Lista de actori din prim planul acțiunii este lungă.
Snowpiercer rulează pe Netflix, unde se poate vedea primul sezon. Al doilea a fost anunțat pentru 2021.
Serialul a fost bine primit, dar nu la fel de bine precum filmul omonim. Lansat în 2013, lung metrajul Snowpiercer l-a avut ca regizor pe sud-coreeanul Bong Joon Ho, cel care a câștigat în 2019 trei Oscaruri pentru Parasite, un film în care regăsim vechea temă a conflictului dintre cei favorizați de soartă și cei care nu au nimic, doar mintea și dorința de a reuși.
Ambele titluri, film și serial, au la bază romanul grafic Le Transperceneige (tradus The Snow-Piercer), semnat pe partea artistică de Jean-Marc Rochette iar la scenariu de Jacques Lob și Benjamin Legrand.
Această descendență dintr-un roman grafic se simte în tot scenariul serialului. Plecând de la ecologia planetei, permanent înghețată, până la necesitatea unui astfel de tren, consumator de mari resurse doar pentru a se mișca, trecând prin faptul că există totuși supraviețuitori (altfel de unde pasagerii clandestini?) scenariul e absurd și bucolic în același timp.
Trecând totuși peste aceste întrebări fără răspuns și acceptând universul ficțional avem o poveste pur detectivistă. Fostul detectiv Layton este unul dintre clandestinii furișați în ultimul vagon al expresului, lider al unei mișcări de revoltă. Cu puțin timp înainte de a începe răscoala, în care-și puneau speranța acești abandonați ai trenului, în partea de lux are loc un asasinat. Cum Layton este singurul fost detectiv este rugat-forțat-șantajat să rezolve cazul.
Crima și apoi parcursul detectivului în aflarea ucigașului este un motiv pentru a ne prezenta inechitatea socială din tren, o miniatură a societății actuale.
Îi dau acestui serial nota șapte din zece.
Cei 100 (The 100)
Serialul science fiction Cei 100 a ajuns la sezonul 8, dar pe Netflix rulează doar primele cinci sezoane. Este un serial young-adult, creat de Jason Rothenberg. Episoadele au diverși regizori, cel mai logeviv fiind Dean White. Vedetele seriei sunt: Eliza Taylor (Clarke Griffin), Marie Avgeropoulos (Octavia Blake), Bob Morley (Bellamy Blake) și alții.
Acțiunea se petrece la nouăzeci și șapte de ani după ce un război nuclear a distrus civilizația, când o navă spațială, care adăpostește unicii supraviețuitorii ai umanității, trimite o sută de tineri delincvenți pe Pământ, în speranța de a repopula planeta. Un fel de colonizare a Australiei, dar pe rit modern.
The 100 se bucură de succes. Atât pe IMDB cât și pe Rottentomatoes are scoruri foarte bune și de la audiență și de la critică. Fanii serialului comparându-l cu mai celebrul A Game of Thrones. Se aseamănă? Da. Intrigi, trădări, regrupări, sex, planuri în planuri, lupte pentru putere și supraviețuire, elemente de fantastic și paranormal.
Serialul, deși pentru tineri, este unul cinic, aproape grotesc. Tinerii, majoritatea mult prea copii pentru a-i încarcera, sunt aruncați la propriu de pe Stația Spațială pe un pământ încă nu pe deplin refăcut. Un fel de izgonire din rai, doar că ceea ce ar fi trebuit să fie raiul, acea stație spațială, este mai degrabă o pușcărie condusă de adulți incapabili, mulți de-a dreptul psihopați. Exilarea tinerilor pe pământ, e adevărat pe post de cobai, capătă astfel un alt sens: de evadare. Chiar dacă la început intențiile nu sunt evidente.
Pământul însă se dovedește mult mai inospitalier decât își închipuiau, dar, în același timp, suficient de refăcut pentru a oferi hrană și apă. Primele luni pe Pământ seamănă cu povestea din Împăratul muștelor. Luptele pentru putere capătă turnuri înfricoșătoare. Lipsa de constrângeri, sentimentul libertății absolute, ieșirea dintr-un mediu moral, lipsa unei perspective și de cunoștințe despre mediu, instinctul de supraviețuire îi transformă în adevărate fiare.
Că tot am pomenit de Împăratul muștelor de William Golding, acolo o un grup de elevi rămân singuri pe o insulă. Destul de repede lipsa de perspective și de constrângeri, dorința unora de a fi recunoscuți ca șefi și a altora de le intra în grații, distruge coeziunea micului grup care sfârșește în acete de cruzime greu de închipuit. Partea oarecum cinică a acestui roman vine din sursa reală a lui. Un grup de tineri eșuează pe o insulă. Timp de mai mulți ani ei se autogospodăresc în bună pace reulșind să supraviețuiască până au fost salvați. Nimeni nu a murit, nu s-au bătut, nu s-au umilit. Au construit și au respectat cele învățate acasă. Aș putea spune că sunt două viziuni diferite, doar că una a ieșit din mintea umană și una din realitatea umanului. De unde și observația cinică că mintea omului este mult mai murdară decât faptele lui. Desigur, exceptând psihopații.
Serialul este foarte bine realizat. Îi acord nota opt din zece.