Control e un joc video FPS lansat în 2019 de către studioul Remedy Entertainment (s-ar putea să-ți fie cunoscut numele lor dacă ai jucat Max Payne sau Quantum Break). Dacă părerea ta despre FPS-uri este una în general negativă (mă refer la first person shooters, despre frames per seconds avem toți o părere bună, mai ales dacă ai o placă grafică decentă), atunci pot să-ți spun că ar trebui să joci Control și sigur o să-ți schimbi părerea!
Spre deosebire de alte FPSuri (ahem, Counter Strike; ahem, Call of Duty), Control chiar are o poveste! Și nu doar atât, e și foarte faină. Dacă îți place literatura New Weird, atunci sigur te va încânta și pe unde se învârte jocul. Sursa de inspirație este universul SCP Foundation, care se înscrie în genurile New Weird și slipstream. Adică e un melanj dubios de SF, fantasy, horror și mainstream. Din păcate, cum scp-wiki.net este open source și fiecare poate să publice acolo cam ce-l taie capul, calitatea scrisului lasă de multe ori de dorit. Revenind la joc, atmosfera creată este una foarte interesantă, iar estetica face foarte des trimitere la filmele noir. O să recunoști și un vibe à la X-Files, mai ales pentru că acțiunea e plasată în misteriosul sediu al Federal Bureau of Control, aviz amatorilor de conspirații. Și totuși ce cauți tu acolo? Pe scurt, îl cauți pe Dylan, fratele răpit de FBC cu mulți ani în urmă. Motivul dispariției sale este că a descoperit un Object of Power (echivalentul unui SCP) capabil să deschidă portaluri spre alte dimensiuni.
În ce privește gameplay-ul, Control se achită onoarabil de datoria pe care o are oricare shooter, aceea de a găsi echilibrul dintre distracția pe care ți-o oferă faptul că poți să împuști tot ce-ți stă în cale și împlinirea pe care o simți atunci când ai învins un adversar foarte puternic. Ce-i drept, din când în când ai de-a face cu un bullet sponge enervant, dar cred că asta nu e o problemă foarte mare, având în vedere că ai acces și la unele abilități supranaturale, cum ar fi de exemplu pistolul care își poate schimba forma și nu ai nevoie să-l încarci ca să tragi cu el, iar când nici asta nu e de ajuns, poți să-ți folosești puterile telekinetice și să arunci cu ce găsești la îndemână. N-am întâlnit glitchuri, jocul e foarte bine finisat.
Rețeta oricărui joc include până la urmă și grafica, iar nici aceasta nu dezamăgește. Control a fost printre primele jocuri care s-a folosit de tehnologia Ray Tracing de la Nvidia. Mai mult, Control a fost nominalizat și a câștigat mai multe premii, multe dintre ele legate de grafică și de concept artistic. Și coloana sonoră a fost apreciată: eu o încadrez în genul ambiental, dar am identificat și câteva elemente de noise și drone.
Dacă te-ai plictisit de Doom sau Wolfenstein, Control s-ar putea să fie o alternativă foarte bună la jocurile de tip key mash, unde trimiți pe lumea cealaltă mii de monștri, dar la care nu ai cum să îți bați capul prea tare și care nici nu îți testează reflexele de gamer