Chiar dacă este deocamdată în Early Access, adică avem la dispoziție cam un sfert de joc, plin și el de buguri și glitch-uri, Darkest Dungeon 2 se dovedește a fi un succesor ce merită să ducă mai departe făclia roguelite (dacă ați jucat primul joc sper că o să înțelegeți ambele trimiteri, dacă nu, nu).
O primă mare diferență este faptul că acum nu mai trimiți aventurierii în misiuni pe moșia ancestrală (aceasta fiind epicentrul unei serii de evenimente supranaturale), ci lupți să readuci întreaga lume la normalitate (pe cât se poate, chiar dacă cel mai probabil vei eșua). Adică nu mai e vorba despre o vacanță prelungită la sat (dacă satul în care locuiesc ai tăi ar fi fost în mintea lui Lovecraft), ci un roadtrip of the damned (așa se recomandă jocul pe Epic Store).
Sequelul, spre deosebire de original, are elementele de RPG mult simplificate. Aventurierii rămân pentru întreg jocul la același nivel, armele și armurile lor nu pot fi îmbunătățite iar abilitățile pot fi upgradate o singură oară. Nu văd lucrurile astea ca fiind neapărat foarte rele, dat fiind faptul că intervalul din univers în care se petrece jocul e mult mai scurt (în primul joc, fiecare misiune dura o săptămână, în timp ce acum acțiunea întregului joc durează, din câte mi-am dat seama, aproximativ 3-4 zile). DD2, așa cum e acum, se poate termina lejer într-o oră, o oră și jumătate, mai ales după ce îți dai seama ce și cum se întâmplă. O treabă mai puțin plăcută este că nu poți să vinzi înapoi obiectele pe care le cumperi sau găsești (trinkets, pe care le poți echipa pentru diverse bonusuri), așa că ești nevoit să arunci orice that does not spark joy. Sper ca asta să se rezolve într-un patch viitor.
Secvențele de luptă sunt aproape identice cu cele din primul joc, adică sunt turn-based, ceea ce după mine e extraordinar! Cei de la Red Hook Studios și-au dat seama probabil că nu poți să îmbunătățești cu mult ceva (aproape) perfect, așa că nu și-au bătut capul prea mult cu partea asta. Da, există abilități noi, ce fac clasele mult mai versatile, dar nu te aștepta să găsești vreun briceag elvețian prea devreme în joc. Singura clasă care se poate întreține singură (adică se poate vindeca și scăpa de stres prin proprile abilități – hehe) este Leper, pe care îl vei avea la dispoziție abia pe la sfârșitul jocului (adică a primei părți). Similare cu secvențele de luptă sunt minigames pe care trebuie să le îndeplinești pentru a dobândi abilități noi. Unele sunt destul de confuze deocamdată, nu știi ce trebuie să faci ca să treci de ele, dar sper că în timp și acestea se vor finisa.
Acum trebuie să ai mult mai mare grijă de eroii tăi, pentru că alții nu mai primești. Adică, mă rog, la următorul popas primești ce mai rămâne. Nu vrei să rămâi fără healer sau stress healer. Pe scurt, fără Plague Doctor ești mâncat. Să nu ziceți că nu v-am spus. La fel, e bine să ai grijă și de damage dealers, adică de Leper, Hellion (cu double l) sau Highwayman. Unele clase au dispărut din joc, de exemplu Crusader, Abomination sau Vestal. Oricum erau OP și făceau jocul mai puțin distractiv (a se citi mai puțin frustrant, dar asta e specificul jocului, să te facă să dai rage quit din 5 în 5 minute). Dar totuși, parcă mi-e dor de Abomination și de cum se transforma el într-un weregoat.
Mi-a plăcut și faptul că interacțiunea dintre personaje nu se bazează doar pe starea lor din acel moment (adică pe cât de stresați sau pe cât de aproape de nebunie sunt), ci se construiește în timp și poate produce buffuri extrem de puternice dar și debuffuri foarte enervante, de la care poți să pierzi într-o clipită jocul.
Grafica este mult îmbunătățită, animațiile sunt eye candy. Nu am observat vreo sacadare sau alte lucruri neplăcute. Sunt păstrate elementele estetice din primul joc și foarte bine că e așa. Există totuși momente în care jocul refuză să mai funcționeze și întregul save se duce pe apa sâmbetei. Din fericire, în cazul meu, asta s-a întâmplat în primele 5 minute de joc, așa că nu am avut dificultăți prea mari în a recupera progresul pierdut. După asta a fost smooth sailing, în mare parte. Bine, nu e prea mult sailing, având în vedere că mijlocul de transport pe care îl folosești e o căruță cu coviltir.
Acestea fiind zise, dacă nu sunteți fani ai originalului, vă recomand să lăsați puțin jocul să beneficieze de patch-uri, poate chiar să iasă din Early Access, dar după aceea neapărat să puneți mâna pe el. Până atunci, merge și originalul.