Gunmen Of The West (Oger/Rossi/Toulhoat/Vatine & încă 10 desenatori) – Grand Angle – Bamboo Editions 2023
Tiburce Oger revine cu a treia antologie din serie (după excelenta “Go West Young Man” din 2021 și ceva mai puțin excelenta “Indians!” din 2022) și trece de la cowboys și indieni la un subiect la fel de indisolubil de Vestul Sălbatic: bandiții. E cel mai… puțin bun ???? volum din serie (mai degrabă 3.5 stele), pentru că recurge la aceeași abordare ca “Indians!” – repovestește anecdote cunoscute despre personaje și situații istorice reale. Poveștile scurte se bazează pe poantă și pe mesaj – ori, atunci când vorbești despre lucruri arhicunoscute, surpriza dispare, și atunci când toate poveștile au același gen de mesaj deprimant, intervine destul de repede oboseala. Cu toate astea, varietatea subiectelor și a desenatorilor înseamnă că veți găsi cu siguranță ceva care să vă placă. Favoritele mele sunt “Immortels” și “La Goule”, tocmai pentru că sunt despre personaje pe care nu le știam deja ????
“Le conteur” (Paul Gastine) – asigură introducerea și finalul albumului, și-s laolaltă un gag simpatic – cine credeți că e atât de idiot încât să jefuiască… un magazin de arme?
“Les deux frères” (Stefano Carloni) – ca să-i prindă pe înspăimântătorii frați Harpe (primii asasini în serie din Statele Unite) și să-și răzbune soția și copilul, Moses Stegall e dispus să facă orice. Până la urmă, însă, mintea bate armele…
“El Dandy” (Félix Meynet) – un tânăr mexican se revoltă împotriva nedreptății “invadatorilor” americani și devine tâlhar la drumul mare. Bineînțeles, sistemul îl zdrobește, dar el supraviețuiește până astăzi. Cum? Citiți ????
“Immortels” (Toulhoat & Manini) – un polițist vânează un bandit. Dar când amândoi sunt la fel de cruzi (și la fel de nemuritori) cine va învinge până la urmă?
“La Goule de Gettysburg” (Laurent Hirn) – după bătălia de la Gettysburg, un uriaș flămând jefuiește cadavre. Până când un muribund îi cere ajutorul…
“L’arche publique” (Hérenguel & Manini) – o prostituată vrea să avanseze în carieră, dar fosta ei matroană nu e de acord; puțin umor după 50 de pagini de orori ????
“Apache Kid” (Christian Rossi) – un grup de rangers escortează câțiva prizonieri apași. Dar unul dintre ei e faimosul Apache Kid.
“Toujours debout” (Blasco-Martinez & Beaud) – progresul tehnologic împlinește visuri și aduce sute de mii de coloniști în California. Dar căile ferate distrug și vieți – iar unii dintre cei doborâți se răzbună.
“Black Evil” (Olivier Vatine) – Răul Negru e de fapt o negresă care își face dreptate singură. Nici nu se poate altfel, într-o lume rasistă și misogină…
“Little Arkansaw” (Labiano & Maffre) – nu e ușor să fii copil minune în Vestul Sălbatic. Dar e și mai greu când faima te încarcă cu crime pe care nu le-ai comis.
“La Ville qui pendit un éléphant” (Jef & Dumontheuil & Merlet & Rouger) – titlul spune tot, și sunt sigur că ați auzit deja povestea unei femele elefant omorâtă în chinuri pentru că n-a mai suportat torturile la care o supuneau “dresorii” – și s-a răzbunat.
“La Veuve” (Dominique Bertail) – care era cea mai sigură cale să-ți găsești liniștea în Vestul Sălbatic? Să mori, bineînțeles…
Un album excelent desenat, cu unele planșe superbe, dar (ca orice poveste reală despre istoria Americii) plin de momente triste, șocante sau revoltătoare; cum ar putea fi altfel, când fărădelegile erau la ordinea zilei, rasismul și xenofobia erau ceva unanim acceptat, iar forțele de ordine nu erau mult mai breze decât tâlharii?
Undertaker #7 – Mister Prairie (Dorison / Meyer / Delabie) – Dargaud 2023
Dacă citiți westernuri doar pentru a evada din prezent, acest album nu este pentru voi.
Asta pentru că are una dintre cele mai implicate politic intrigi din Undertaker, extrem de relevantă pentru luptele politice de astăzi, nu doar din SUA, ci din întreaga lume. Cu teme precum extremismul religios, dreptul la avort, drepturile minorităților sexuale, supravegherea statului, resentimentele celor învinși și orbirea idealiștilor, să citești „Mister Prairie” e aproape ca și cum ai citi ziarele de astăzi.
Dar dacă citiți westernuri în căutarea unui sens, a unei morale, a unor învățături care, poate, vă vor ajuta să navigați prezentul, acesta e unul dintre cele mai bune scenarii ale lui Xavier Dorison.
Și unul dintre cele mai înfricoșătoare, mai sângeroase și mai pline de ură. Un episod care se încheie cu un cliffhanger uriaș, si care ridică o întrebare esențială: cum naiba va rezolva Jonas Crow această situație complexă? Ploaia de gloanțe iese din discuție și, dacă mă întrebați pe mine, soluția ar trebui să aibă legătură cu întrebarea evidentă lăsată fără răspuns: de ce ar vrea o aristocrată sudistă, creștină până în măduva oaselor, să facă avort?
Din nefericire, judecând după intervalul standard de publicare al seriei, vom afla răspunsul peste cel puțin doi ani…
În ceea ce privește arta, aceasta este pur și simplu uluitoare. Ralph Meyer și Caroline Delabie își demonstrează măiestria ca niciodată până acum – nivelul de detaliu, atmosfera și dinamica generală sunt incredibile. Cinci stele.
Revoir Paris – édition intégrale (Schuiten / Peeters) – Casterman 2023
Pe Arca, colonia spațială secesionistă, Kârinh e o proscrisă, respinsă din cauza circumstanțelor nașterii sale; timidă și retrasă, ea visează la planeta pe care au lăsat-o în urmă. A crescut obsedată de acest Pământ și Parisul lui inaccesibil. „Utopiomană”, așa cum își spune singură, Kârinh folosește droguri moderne și cărți străvechi pentru a-și construi propria realitate și a zbura printr-un Paris care nu a existat niciodată cu adevărat – și prin utopiile care s-au născut acolo. Cine ar fi mai potrivit decât ea, deci, pentru a conduce înapoi pe Pământ o navă spațială plină de nonagenari? Dar Pământul s-a schimbat și nu mai seamănă deloc cu visele din vechile ei cărți și speranțe…
OK, deci intriga nu are nimic extraordinar, dar e un exemplu perfect de poveste în care călătoria contează mult mai mult decât ce se află la capătul ei. Și ce călătorie fermecătoare, scandalos, spectaculos de frumoasă!
Schuiten tocmai a primit săptămâna aceasta „Grand Prix de la BD Victor Rossel”, unul dintre cele mai importante premii literare din Belgia, pentru întreaga sa carieră. Iar această carte arată de ce.
Desenele sale magnifice nu sunt doar artă – ele sunt literatură, nu doar însoțesc cuvintele lui Peeters, ci creează propriile povești. Pentru cei mai studioși, există, de asemenea, un dosar excelent conținând referințele la istoria reală a Parisului care sunt presărate de-a lungul narațiunii (Peeters, omul-enciclopedie, își merită porecla).
Așadar, scufundați-vă în această carte și vizitați acest Paris al secolului al XXII-lea – surprinzător, fragmentat și monumental.